13.9.2021

Lähikouluun pitäisi päästä bussilla alle tunnissa, C-vyöhykkeen huono asiakastyytyväisyys selvitettävä

Joukkolikenteen tyytyväisyys on hyvällä tasolla, ja erityisesti puhelimiin ladattava HSL-appi on kerännyt kiitosta. Koska politiikan tarkoitus on parantaa asioita, tässä muutama ehdotus sujuvampaan suuntaan, kun joukkoliikenneasiat pyörähtävät Vantaan päättäjien käsissä konsernijaoksessa: 

Liikennesuunnittelu

  • Systeemivirhe: liikennesuunnittelun matka-aika laskelma tehdään oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan liikkeelle. Tämähän ei pidä paikkaansa leijonan osassa Vantaata ja Espoota: Ihmiset eivät lähde milloin tahansa liikkeelle, vaan katsovat aikataulua. Systeemivirhe liikennessuunnittelun laskennassa tulee korjata.
  • Runkolinjat eivät sovi kylille. Runkolinjan pitäisi olla nopeampi ja sujuvampi, eikä vain lisätä vaihtoja. Suunnitteluperiaatteita tulee tarkentaa. Vaihto hidastaa ja hankaloittaa matkaa: pakkaudutaan bussista ulos ja pakkaudutaan bussiin takaisin. Vaihtopaikkojen mukavuutta ei vielä huomioida suunnittelussa, esim. kauppakeskuksen kupeessa on parempi vaihtaa kuin Itä-Väylällä tai Vihdintiellä. 

  • Haaroittuvat linjat tarvitaan osaksi linjastosuunnittelua. HSL:n runkolinjasuunnittelussa tulisi myös hyväksyä haaroittuvat linjat (eli esim Helsingistä lähtevät a, b ja c linjat kulkevat tiheästi yhtenä runkona valtaväylän, mutta voivat haarautua eri kyliin loppupäässä. Tämä vähentää tuntuvasti vaihtoja ja lisää matkustusnopeutta. Esimerkiksi Tukholmassa runkolinjat toimivat näin. HSL:ssä haaroittuvia runkolinjoja ei käytetä. 

Koulumatkat

  • 1-2 luokkalaisten matkat lähikouluun pitää olla suoralla bussilla, ja alle tunnin. 75 minuutin bussimatkat matkat eivät ekaluokkalaisilla toimi. Kysymys siis lähikouluista.

Asiakastyytyväisyys

  • Asiakastyytyväisyys on varsin korkealla lukuunottamatta C ja D vyöhykkeitä. 

  • C- ja D-vyöhykkeiden tyytymättömyyden syyt tulee selvittää. Hinta on korkeampi, mutta palvelukin saattaa olla paikoin toimimaton?

  • Uskoisin että jos saadaan parametrit toimimaan liikennesuunnittelussa ilman systeemivirheitä, niin samalla rahalla saadaan parempi palvelu ja siten enemmän ja tyytyväisempiä käyttäjiä.

  • Myös reittioppaan virheet tulee selvittää. (Esim. Metsolasta ei tarjoa ollenkaan suoraa bussiyhteyttä, ainoastaan hitaan junan, jne virheitä on eri puolilla).

  • Vantaalla on isoja alueita, joissa matka-ajat ovat pidennyneet.

Talous

  • Korona lyö yhä lujaa - bussilinjat ovat kilpailutettu sopimuksin, joissa sopeuttamista voidaan tehdä vain kesäliikenteeseen verrattavasti - ja sitä mukaa kuin linjastoa kilpailutetaan. 

  • Pääkaupunkiseutu saa varsin vähän tukea joukkoliikenteeseen verrattuna muihin EU-maihin. Poliitikkojen tuleekin ajaa pk-seudun joukkoliikenteen valtion rahoitusta sekä varmistaa seudun kilpailukyky ylläpitämällä joukkoliikennettä. Sujuva liikenne ja joukkoliikenne on yksi tärkeimmistä seudun kilpailutekijäistö verrattuna muihin itämeren alueen kaupunkeihin. 

  • Oleellinen mittari on joukkoliikenteen kulkutapaosuus, sillä autoilu ei ole juuri vähentynyt koronassa. Vaihtojen lisääntyminen lisää nousujen määrää, mikä siis hieman johtaa harhaan.

  • Riskinä on, että lipunhintojen korotus ja palveluiden karsiminen tekee typistävän kierteen, jossa käyttäjät vähenevät ja edelleen lipunhintoja tulee korottaa korotetaan. 

  • Alennuskamppis (50% HSL:n apin kautta) on tuonut 60 000 käyttäjää. Kamppis on rohkea ja tuo näitä koronan karkoittamia takaisin. Pahinpaan korkonaikaan puolet matkustajista pelkäsi tartuntaa, ja maskien saaminen joukkoliikennevälineisiin auttoi hieman asiaa. 

Joukkolikenteen käyttäjät tulee saada takaisin, jotta seutu ei ruuhkaudu. Etätyön yleistyminen myös muuttaa matkustamista: työmatkaliikenteen sijaan kuljetaan pitkälti harraste yms matkoja. Tämä tulisi huomioida linajstosuunnittelussa. 

Tuusulassa on kokeiltu pyörien ottamista bussiin, ja tämä kokeilu on onnistunut erinomaisesti.

Kuva: Helsinkiin uudelle jokeri-linjalle tuleva turkoosinvihreä ratikka. Tulevan kaluston kotimaisuusaste on korkea.

Vantaa voi vaikuttaa joukkoliikenteeseen konsernijaoksen ja HSL:n hallituksen kautta. Espoo ja Helsinki vaikuttavat konsernijaoksen kautta huomattavasti Vantaata aktiivisemmin, ja olisi hyvä jos myös vantaalaisetkin toisivat parannusehdotuksia konsernijaoksenkin kautta.

***

#HSL #joukkoliikenne #ratikka #lipunhinnat #bussit #joukkoliikennesuunnittelu #tariffijärjestelmä

Olisin niin radikaali, että pienentäisin C-vyöhykkeen siten, että kehärata kokonaisuudessaan olisi AB-vyöhykettä. Se lisäisi matkustajamääriä huomattavasti ja olisi lopulta kannattavaa.

15.9.2021 15:10
Sari Järveläinen

Erinomainen ehdotus. Tätä olen myös itse monesti ehdottanut. Toinen vaihtoehto on yksi ja sama hinta koko alueelle: yhteiskuntataloudellisesti kannattavinta olisi luopua kokonaan C ja D vyöhykkeestä. Jos lipunhinnat tasattaisiin niin koko alueen lipunhinta olisi 68e.

16.9.2021 19:34
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
13.9.2021

Lähikouluun pitäisi päästä bussilla alle tunnissa, C-vyöhykkeen huono asiakastyytyväisyys selvitettävä

Joukkolikenteen tyytyväisyys on hyvällä tasolla, ja erityisesti puhelimiin ladattava HSL-appi on kerännyt kiitosta. Koska politiikan tarkoitus on parantaa asioita, tässä muutama ehdotus sujuvampaan suuntaan, kun joukkoliikenneasiat pyörähtävät Vantaan päättäjien käsissä konsernijaoksessa: 

Liikennesuunnittelu

  • Systeemivirhe: liikennesuunnittelun matka-aika laskelma tehdään oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan liikkeelle. Tämähän ei pidä paikkaansa leijonan osassa Vantaata ja Espoota: Ihmiset eivät lähde milloin tahansa liikkeelle, vaan katsovat aikataulua. Systeemivirhe liikennessuunnittelun laskennassa tulee korjata.
  • Runkolinjat eivät sovi kylille. Runkolinjan pitäisi olla nopeampi ja sujuvampi, eikä vain lisätä vaihtoja. Suunnitteluperiaatteita tulee tarkentaa. Vaihto hidastaa ja hankaloittaa matkaa: pakkaudutaan bussista ulos ja pakkaudutaan bussiin takaisin. Vaihtopaikkojen mukavuutta ei vielä huomioida suunnittelussa, esim. kauppakeskuksen kupeessa on parempi vaihtaa kuin Itä-Väylällä tai Vihdintiellä. 

  • Haaroittuvat linjat tarvitaan osaksi linjastosuunnittelua. HSL:n runkolinjasuunnittelussa tulisi myös hyväksyä haaroittuvat linjat (eli esim Helsingistä lähtevät a, b ja c linjat kulkevat tiheästi yhtenä runkona valtaväylän, mutta voivat haarautua eri kyliin loppupäässä. Tämä vähentää tuntuvasti vaihtoja ja lisää matkustusnopeutta. Esimerkiksi Tukholmassa runkolinjat toimivat näin. HSL:ssä haaroittuvia runkolinjoja ei käytetä. 

Koulumatkat

  • 1-2 luokkalaisten matkat lähikouluun pitää olla suoralla bussilla, ja alle tunnin. 75 minuutin bussimatkat matkat eivät ekaluokkalaisilla toimi. Kysymys siis lähikouluista.

Asiakastyytyväisyys

  • Asiakastyytyväisyys on varsin korkealla lukuunottamatta C ja D vyöhykkeitä. 

  • C- ja D-vyöhykkeiden tyytymättömyyden syyt tulee selvittää. Hinta on korkeampi, mutta palvelukin saattaa olla paikoin toimimaton?

  • Uskoisin että jos saadaan parametrit toimimaan liikennesuunnittelussa ilman systeemivirheitä, niin samalla rahalla saadaan parempi palvelu ja siten enemmän ja tyytyväisempiä käyttäjiä.

  • Myös reittioppaan virheet tulee selvittää. (Esim. Metsolasta ei tarjoa ollenkaan suoraa bussiyhteyttä, ainoastaan hitaan junan, jne virheitä on eri puolilla).

  • Vantaalla on isoja alueita, joissa matka-ajat ovat pidennyneet.

Talous

  • Korona lyö yhä lujaa - bussilinjat ovat kilpailutettu sopimuksin, joissa sopeuttamista voidaan tehdä vain kesäliikenteeseen verrattavasti - ja sitä mukaa kuin linjastoa kilpailutetaan. 

  • Pääkaupunkiseutu saa varsin vähän tukea joukkoliikenteeseen verrattuna muihin EU-maihin. Poliitikkojen tuleekin ajaa pk-seudun joukkoliikenteen valtion rahoitusta sekä varmistaa seudun kilpailukyky ylläpitämällä joukkoliikennettä. Sujuva liikenne ja joukkoliikenne on yksi tärkeimmistä seudun kilpailutekijäistö verrattuna muihin itämeren alueen kaupunkeihin. 

  • Oleellinen mittari on joukkoliikenteen kulkutapaosuus, sillä autoilu ei ole juuri vähentynyt koronassa. Vaihtojen lisääntyminen lisää nousujen määrää, mikä siis hieman johtaa harhaan.

  • Riskinä on, että lipunhintojen korotus ja palveluiden karsiminen tekee typistävän kierteen, jossa käyttäjät vähenevät ja edelleen lipunhintoja tulee korottaa korotetaan. 

  • Alennuskamppis (50% HSL:n apin kautta) on tuonut 60 000 käyttäjää. Kamppis on rohkea ja tuo näitä koronan karkoittamia takaisin. Pahinpaan korkonaikaan puolet matkustajista pelkäsi tartuntaa, ja maskien saaminen joukkoliikennevälineisiin auttoi hieman asiaa. 

Joukkolikenteen käyttäjät tulee saada takaisin, jotta seutu ei ruuhkaudu. Etätyön yleistyminen myös muuttaa matkustamista: työmatkaliikenteen sijaan kuljetaan pitkälti harraste yms matkoja. Tämä tulisi huomioida linajstosuunnittelussa. 

Tuusulassa on kokeiltu pyörien ottamista bussiin, ja tämä kokeilu on onnistunut erinomaisesti.

Kuva: Helsinkiin uudelle jokeri-linjalle tuleva turkoosinvihreä ratikka. Tulevan kaluston kotimaisuusaste on korkea.

Vantaa voi vaikuttaa joukkoliikenteeseen konsernijaoksen ja HSL:n hallituksen kautta. Espoo ja Helsinki vaikuttavat konsernijaoksen kautta huomattavasti Vantaata aktiivisemmin, ja olisi hyvä jos myös vantaalaisetkin toisivat parannusehdotuksia konsernijaoksenkin kautta.

***

#HSL #joukkoliikenne #ratikka #lipunhinnat #bussit #joukkoliikennesuunnittelu #tariffijärjestelmä

Olisin niin radikaali, että pienentäisin C-vyöhykkeen siten, että kehärata kokonaisuudessaan olisi AB-vyöhykettä. Se lisäisi matkustajamääriä huomattavasti ja olisi lopulta kannattavaa.

15.9.2021 15:10
Sari Järveläinen

Erinomainen ehdotus. Tätä olen myös itse monesti ehdottanut. Toinen vaihtoehto on yksi ja sama hinta koko alueelle: yhteiskuntataloudellisesti kannattavinta olisi luopua kokonaan C ja D vyöhykkeestä. Jos lipunhinnat tasattaisiin niin koko alueen lipunhinta olisi 68e.

16.9.2021 19:34
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.