Sisäilmatutkimusten sensurointi ja maksut sekä äänestyspaikkojen koronaturvallisuus kaupunginhallituksessa
Sisäilmatutkimusten maksullisuus sekä sensurointi jatkuu kaupungilla. Vihreiden aloitteessa vaaditaan sisäilmatutkimuksia, tarkastuspöytäkirjoja ja korjaustietoa kaupungin sivuille. Mikään asiantunteva sisäilmatutkimuksia tekevä yritys ei tee raportteja, jotka ovat ristiriidassa lain kanssa. Vantaan poikkeuksellinen sensurointi tietosiojan nimissä antaa pikemminkin kuvan siitä että ei haluta antaa tietoa missä tiloissa voi sairastua. Lainatakseni erästä juristia: työntekijällä on oikeus tietää jos joku on saanut oireita tilassa.
Avoimuus Vantaalla pienintä
Vantaa on ainoa kunta joka sensuroi sisäilmatutkimuksia. Edes teknisiä tutkimuksia (mm. mikrobimittaustulokset) ei laiteta kaupungin sivuille. Vain murto osa sisäilmatutkimuksista on varsinaisia kuntoraporteja, johon on kerätty laajemmin tietoja.
- Lailliset perustelut sensuroinnille ontuvat, ja mm. hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää on ihmetellut Vantaan poikkeavaa tulkintaa julkisuuslaista tai tietosuojalaista. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007775909.html
- Vihreiden aloite vaatii rakennusten sisäilmatutkimukset kaupungin sivuille (maksutta). kokoomuksen ja demareiden aloite vaatii, että kuntotiedot pitää saada maksutta käydä katsomassa virastossa.
- Jos sensurointia ei tehdä, maksujen periminen olemassa olevista dokkareista on maksuperustelain mukaan laitonta.
Käytännössä salailu aiheuttaa niin luottamushenkilöille kuin kuntalaisillekin ongelmia:
- Moni on jäänyt ilman pyytämäänsä sisäilmatutkimusta, tai on saanut sen vasta kuukausien päästä. Esimerkiksi kaupungin terveysinsinöörit eivät aina saa pyytämiään sisäilmatutkimuksia, mikä vaikeuttaa jo valvontatyötä.
Vantaalle palkattiin pri vuotta sitten kaksi henkilöä käsittelemään sisäilmatutkimuksia, kun näitä ei ollut resurseja laittaa kaupungin sivuille. Käytännössä avoimuus vähentyi: edes neuvottelukunnan jäsenet eivät saa sisäilmatutkimuksia, niitä sensiroidaan ja ympäripyäreät tiedotteet harmittava asukkaita.
Kustannustehokkainta olisi Tuuslun malli: kaupungin sivuilta läytyy kaikki tutkimukset, ihan sensuroimattomana. Tiedotteista löytyy linkit sivuille em. tutkimuksiin.
Salailupolitiikalla luottamusta on vaikea saavuttaa. Kouluverkkosuunnitelma valmistuu syksyllä, ja jos nytkin sisäilmaongelmat jätetään huomioimatta, tehdään taas kalliita virhepäätöksiä.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan (2012) mukaan 80 000-160 000 oppilasta oleilee päivittäin koulurakennuksissa, joissa on merkittävä kosteus- ja homevaurio. Arviolta 20 - 25 prosenttia julkisten rakennusten pinta-alasta on sisäilmaongelmaisia.
Oppilailla ei ole oikeusturvaa. Kerran saatu altistus ja terveyshaitta vaikuttaa lopun elämää. Yksi altistunut lapsi maksaa 60 000 euroa vuodessa terveysmenoina ja syrjäytynyt miljoonan. Korjataan homekoulut, niin säästetään rahaa ja lasten terveys. Huono sisäilma heikentää myös oppimista.
- Julkisuuslain 1 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen asiakirjat ovat julkisia, jollei tässä tai muussa laissa erikseen toisin säädetä
- Julkisuuslain 9 § 1 momentin mukaan jokaisella on oikeus saada tietoa viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen
- Julkisuuslain 2 § 4 momentin mukaan jos virkamies tai muu 2 momentissa tarkoitettu henkilö kieltäytyy antamasta pyydettyä tietoa. Tällöin tulee pyytää viranhaltijapäätös asiasta.
Korona-ajan äänestäminen
Toisena aiheena on äänestyspaikat korona-aikana. Olen vaatinut enemmän ulkoäänestyspaikkoja jotta kaikki uskaltavat tulla äänestämään. Näitä on tullutkin, mutta itse äänestyspaikoilla on tärkeää huomioida äänestämisen turvalisuus ja riittävästi väljyyttä.
Muut asiat
Menivät sellaisenaan.
***
#sisäilma #homekoulu #sensurointi #kuntoraportti #sisälmatutkimuks #luottamus #avoimuus #äänestäminen #korona #äänestys #vaalit
Kirjoita uusi kommentti