17.3.2021

Joukkoliikenne säilytettävä houkuttelevana

Edessä on valinta, pitääkö Vantaan syrjäkyliltä päästä bussilla terveysasemalle, vai keskitytäänkö vain sinen missä on paljon väkeä. Ja laskutetaanko matkasta ajan, matkan pituuden mukaan vai onko yksinerktainen tasamaksu kaikkialla.

Tariffiuudistus tulossa

Tariffien ihmemaassa HSL:n alueella on yli kaksisataa erilaista lipputyyppiä. Maailmalta on opittu, että yksinkertainen käyttöliittymä lisää voimakkaasti matkustajamäärää: uudetkin uskaltautuvat kyytiin kun hinnoittelu on helppo.

HSL on pohtimassa tariffijärjestelmän uudistamista. Tuore tutkimus toi esiin tasatariffin yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden. Tämä vaatisi myös kaupunkien tuen kasvattamista, mutta mallissa jätetään liian vähälle huomiolle joukkoliikenteen houkuttelevuuden kasvu. Jo pelkästään hintajousto oli arvioitua voimakkaampi, kun HSL laski Espoon isot osat seutulipusta AB-lipun hintatasolle. Lipputulot käytännössä kattoivat hinnan laskun.

Optimihintainen lippu onkin ilmeisesti jossain AB-lipun hujakoilla.

Näkökulmia on kuitekin useita: 

  • On väärin että lyhyestä ratikkamatkasta maksetaan paljon.
  • Lyhen ratikkamaktkan voi korvata kävellen tai pyörällä.
  • Bussin ajaminen on yhtä kallista Tuusulan motarilla kuin Helsingin Kalliossa.
  • Vyöhykkeet ovat epäreilut, sillä vartin junamatka Tikkurilasta Helsingin keskustaan maksaa ABC-lipun hinnan kun taas yli tunni bussimatka Helsingissä maksaa vain AB-lipun verran.
  • Ilmasoton kannalta nimenomaan ABCD ja ABC alueilta pitäisi houkutella ihmisiä joukkoliikenteen pariin.

Korona ja talous, talous, talous

Pyrimmekö säilyttämään joukkoliikenteen lipunhinnat ja palvelutaso kilpailukykyisenä autoilulle, vai lähdemmekö kierteeseen jossa supistetaan linjoja, nosettaan lippuja ja käytätjämäärän laskiessa kierre syvenee?

Korona pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärt 40 prosenttiin, ja lipputuloista jäi paljon samaatta. Valtio kattoi tuellaan viimevuoden tappiot, ja tällekin vuodelle odotetaan tukea. Siirryttiin harvempaa kesäliikenteeseen ja junavaunuja vähennettiin. Jäykät liikennöintisopimukset estävät suuremmat pudotukset liikenteessä, eikä ruuhkajunissa nyt koronan vuoksi kannata vaunuja kovin paljoa vähentääkään.

Koronaturvallisuus

Monet riskiryhmät tai heidän läheisensä eivät voi käyttää joukkoliikennettä turvallisesti. HSL on sopinut "maskipakosta" joka ei koske terveydellisesti syistä maskittomia. Ilmanvaihdon lisäämistä yritetään availemalla ovia. Etäisyyksiä ei kuitenkaan käytännössä voi taata pienissä tiloissa. 

Nyt olisi tärkeää saada tauti tukahdetuttua jotta normaalimpi elämä pääsisi käyntiin. Tällä hetkellä teholle eivät kaikki pääse hoitajapulan vuoksi, ja priorisointi on hoitoennusteen, tai yksinkeratisemmin, iän, perusteella.

Runkolinjojen tulisi nopeuttaa, ei hidastaa

Runkolinjan pitäisi olla nopeampi ja sujuvampi, eikä vain lisätä vaihtoja. Suunnitteluperiaatteita tulee tarkentaa.

Vaihto hidastaa matkaa: pakkaudutaan bussista ulos ja pakkaudutaan bussiin takaisin. Ei auta, vaikka keskiovea voisi käyttää. Myöskään Reittiopas tai HSL-sovellus eivät tarjoa alle kolmen minuutin vaihtoja edes samalle pysäkille.

HSL myös mittaa matka-aikoja oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan käppäilemään pysäkille. Tosiasiassa ihmiset eivät käyttäydy niin kuin kaikista parhaimman palvelutason alueella. Kylillä ihmiset täsmäävät matkansa aikataulujen ja reittioppaan mukaan.

Tukholmassa runkolinjat voivat haaroittua ikäänkuin puun oksina eri kyliin. Näin esimerkiksi Vihdintiellä voisi kulkea bussi 5-10 minuutin välein, mutta bussit päätyisivät yhden paikan sijaan useaan eri kylään - jollon vaihdoilta vältyttäisiin ja tosiasiallinen matkanopeus ja mukavuus parantuisi. Haaroittuvat runkolinjat eivät kuitenkaan ole suunnitteluohjeissa, ja näitä ei HSL:n alueella hyödynnetä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Lisää:

#Tasatariffi, #joukkoliikenne #bussit #lipunihnnat #runkolinja #juna #metro #ratikka #korona

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
17.3.2021

Joukkoliikenne säilytettävä houkuttelevana

Edessä on valinta, pitääkö Vantaan syrjäkyliltä päästä bussilla terveysasemalle, vai keskitytäänkö vain sinen missä on paljon väkeä. Ja laskutetaanko matkasta ajan, matkan pituuden mukaan vai onko yksinerktainen tasamaksu kaikkialla.

Tariffiuudistus tulossa

Tariffien ihmemaassa HSL:n alueella on yli kaksisataa erilaista lipputyyppiä. Maailmalta on opittu, että yksinkertainen käyttöliittymä lisää voimakkaasti matkustajamäärää: uudetkin uskaltautuvat kyytiin kun hinnoittelu on helppo.

HSL on pohtimassa tariffijärjestelmän uudistamista. Tuore tutkimus toi esiin tasatariffin yhteiskuntataloudellisen kannattavuuden. Tämä vaatisi myös kaupunkien tuen kasvattamista, mutta mallissa jätetään liian vähälle huomiolle joukkoliikenteen houkuttelevuuden kasvu. Jo pelkästään hintajousto oli arvioitua voimakkaampi, kun HSL laski Espoon isot osat seutulipusta AB-lipun hintatasolle. Lipputulot käytännössä kattoivat hinnan laskun.

Optimihintainen lippu onkin ilmeisesti jossain AB-lipun hujakoilla.

Näkökulmia on kuitekin useita: 

  • On väärin että lyhyestä ratikkamatkasta maksetaan paljon.
  • Lyhen ratikkamaktkan voi korvata kävellen tai pyörällä.
  • Bussin ajaminen on yhtä kallista Tuusulan motarilla kuin Helsingin Kalliossa.
  • Vyöhykkeet ovat epäreilut, sillä vartin junamatka Tikkurilasta Helsingin keskustaan maksaa ABC-lipun hinnan kun taas yli tunni bussimatka Helsingissä maksaa vain AB-lipun verran.
  • Ilmasoton kannalta nimenomaan ABCD ja ABC alueilta pitäisi houkutella ihmisiä joukkoliikenteen pariin.

Korona ja talous, talous, talous

Pyrimmekö säilyttämään joukkoliikenteen lipunhinnat ja palvelutaso kilpailukykyisenä autoilulle, vai lähdemmekö kierteeseen jossa supistetaan linjoja, nosettaan lippuja ja käytätjämäärän laskiessa kierre syvenee?

Korona pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärt 40 prosenttiin, ja lipputuloista jäi paljon samaatta. Valtio kattoi tuellaan viimevuoden tappiot, ja tällekin vuodelle odotetaan tukea. Siirryttiin harvempaa kesäliikenteeseen ja junavaunuja vähennettiin. Jäykät liikennöintisopimukset estävät suuremmat pudotukset liikenteessä, eikä ruuhkajunissa nyt koronan vuoksi kannata vaunuja kovin paljoa vähentääkään.

Koronaturvallisuus

Monet riskiryhmät tai heidän läheisensä eivät voi käyttää joukkoliikennettä turvallisesti. HSL on sopinut "maskipakosta" joka ei koske terveydellisesti syistä maskittomia. Ilmanvaihdon lisäämistä yritetään availemalla ovia. Etäisyyksiä ei kuitenkaan käytännössä voi taata pienissä tiloissa. 

Nyt olisi tärkeää saada tauti tukahdetuttua jotta normaalimpi elämä pääsisi käyntiin. Tällä hetkellä teholle eivät kaikki pääse hoitajapulan vuoksi, ja priorisointi on hoitoennusteen, tai yksinkeratisemmin, iän, perusteella.

Runkolinjojen tulisi nopeuttaa, ei hidastaa

Runkolinjan pitäisi olla nopeampi ja sujuvampi, eikä vain lisätä vaihtoja. Suunnitteluperiaatteita tulee tarkentaa.

Vaihto hidastaa matkaa: pakkaudutaan bussista ulos ja pakkaudutaan bussiin takaisin. Ei auta, vaikka keskiovea voisi käyttää. Myöskään Reittiopas tai HSL-sovellus eivät tarjoa alle kolmen minuutin vaihtoja edes samalle pysäkille.

HSL myös mittaa matka-aikoja oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan käppäilemään pysäkille. Tosiasiassa ihmiset eivät käyttäydy niin kuin kaikista parhaimman palvelutason alueella. Kylillä ihmiset täsmäävät matkansa aikataulujen ja reittioppaan mukaan.

Tukholmassa runkolinjat voivat haaroittua ikäänkuin puun oksina eri kyliin. Näin esimerkiksi Vihdintiellä voisi kulkea bussi 5-10 minuutin välein, mutta bussit päätyisivät yhden paikan sijaan useaan eri kylään - jollon vaihdoilta vältyttäisiin ja tosiasiallinen matkanopeus ja mukavuus parantuisi. Haaroittuvat runkolinjat eivät kuitenkaan ole suunnitteluohjeissa, ja näitä ei HSL:n alueella hyödynnetä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Lisää:

#Tasatariffi, #joukkoliikenne #bussit #lipunihnnat #runkolinja #juna #metro #ratikka #korona

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.