8.10.2020

Kaupunki salasi kaikki yhtiöiden asiat

Eilinen konsernijaos torppasi yhtiöiden avoimuuden:

  • Korruption merkittävintä ehkäisyä ei otettu käyttöön Vantaalla eli asiakirjojen julkisuutta.

  • Tiedonsaantioikeus ei parantunut kuntalaisella lakimiehen mukaan. Jos Matti Meikäkäinen haluaa vaikkapa Vantin esityslistan, hän ei saa sitä.

  • Tiedonsaantioikeus ei parantunut luottamushenkilöillä. Jos konsernijaoksen pj haluaa Tikkuparkin pöytäkirjan, hän ei saa sitä.

  • Kaupunki ei edes kannusta asiakirjojen julkisuuteen. CG-ohjeesta kuitenkin poistettiin lause mikä kielsi avoimuuden. Konserni- ja henkilöstöjohtaja oli tiukasti sitä mieltä että asiakirjojen julkisuuteen ei mennä, joten jos ei pakkoa ole, salaisuuden verho on tiukka kaikessa.

  • Laki ei estäisi esityslistojen ja pöytäkirjojen julkaisuutta niiltä osin mistä ei ole haittaa liiketoiminnalle. Tämän totesi niin lakimies kuin kaupunginjohtajakin.

  • Kuntalaisvaikuttaminen ei ole mahdollista ennen päätöksiä, sillä esityslistat ovat salaisia kaikilta osin.

  • Päätöstiedotteet lisäävät tietoa kuntalaisille yhtiöiden toiminnasta suuremmissa yrityksissä, tosin jälkikäteen ja merkittävistä asioista.

Konserni- ja henkilöstöjohtaja piti pintansa yksinkertaisesti kieltäytymällä valmistelemasta yhdessä annettua ohjetta avoimuuteen sekä väittämällä avoimuuden olevan vaikeaa tai mahdotonta. Kaupungin oma lakimies ja ministeriön viranhaltijat kertoivat että lainsäädännöllistä estettä asiakirjojen avoimuudelle ei ole.

Tilanne on nyt sama kuin Espoossa, missä yhtiöitetty metroa rakentava yhtiö käyttää kuntalaisten rahoja holtittomasti, eivätkä edes kaupunginhallituksen jäsenet saa asiasta mitään tietoa.

Vihreät jättivät pöytäkirjalausuman jossa kiiteltiin asiaa, mutta toivottiin kehitettävän siihen suuntaan jossa asiakirjojen avoimuus toteutuisi tulevaisuudessa.

Niikko teki viime tipassa yllättävän asiallisen esityksen tiedonsaantioikeuden parantamisesta eli asiakirjojen, mutta Vihreät eivät ehtineet kannattaa. Minulla eikä esim. Vasemmistolla, keskustalla jne ei ole esitysoikeutta. Pidin kuitenkin pitkät perustelut avoimuudesta, ja korjasin yksipuolista henkilöstö- ja konsernijohtajan puhetta.

Avoimuuteen liittyvät nyanssit olivat pitkälti vihreiden aikaansaamia. Vastuiden selkeyttä ym parannettiin myös puolueiden yhteistyössä. Silti paperi jäi raakileeksi.

Epäilen että heti osa jengistä ei edes tajunnut että konserni- ja henkilöstöjohtajan ehdottamat muutokset olivat tytäryhtiöiden avoimuuden suhteen lähinnä sanoilla kikkailua. 

Mielestäni ei ole lain hengen mukaista, että näin merkittävä asia jäi valtuuston ja kaupunginhallituksen käsittelystä vain sillä tekosyyllä, että liite hyväksyttiin luonnoksena valtuustossa muun konserniohjauksen mukana viikkoja sitten. Liitteenä oleva CG-ohje oli palautettu uudelleen valmisteltavaksi. Avoimuus oli kuitenkin kokonaisuudessa eniten puhetta ja epäilyksiä herättänyt asia.

Mielestäni ei ole lain hengen mukaista, että näin merkittävä asia jäi valtuuston ja kaupunginhallituksen käsittelystä vain sillä tekosyyllä, että liite hyväksyttiin luonnoksena valtuustossa muun konserniohjauksen mukana viikkoja sitten. Liitteenä oleva CG-ohje oli palautettu uudelleen valmisteltavaksi. Avoimuus oli kuitenkin kokonaisuudessa eniten puhetta ja epäilyksiä herättänyt asia.

Asiakirjojen julkisuus ehkäisee kaikkein tehokkaimmin korruptiota (kuten kilpailuttamattomuutta, perusteettomia lahjoja tai tukia, holtitonta rahankäyttöä, keksittyjä tai kummallisia menoja sekä saattaa pöytäkirjat säälliselle tasolle). Vantaan tytäryhtiöissä on tavattu tätä kaikkea. Tieto siitä, että joku saattaa joskus ehkä kysyä pöytäkirjan, ennaltaehkäisee kaikkea tätä.

Ministeriössä onkin valmisteilla laki jossa asiakirjojen julkisuusperiaate viedään kuntien tytäryhteisöihin. Tämä asia kaatui kuntalainuudistuksessa poliitikkojen vastustukseen, joten aika näyttää eteneekö.

CG-ohjeessa tytäryhtiöiden hallitusten jäseniltä myös kiellettiin lahjusten ottaminen ja kehoitettiin noudattamaan lakia. Sen sijaan vastuullisuus, kansainvälisten sopimusten noudattamien (vaikkapa ilmastoasiat ja lapsityö) tulee tulla muun konserniohjauksen kautta. 

Hallitusten jäsenten määrän vähentäminen lisää korruptioriskiä ja keskittää pienempien yhtiöiden hallinnan suurille puolueille. Yhtiöiden määrää (eri parkkiyhtiöt ym) tulisi mielestäni vähentää niputtamalla näitä yhteen.

Peli oli aika selvä: kokoomus ym eivät halunneet äänestystä jossa olisivat vastustaneet avoimuutta. Hommasta päätettiin vasta kun äänestystä ei tullut. 
Kaupunginhallituksen, valtuuston ja muiden elimien päätöksentekoa voi seurata blogissani. 

***

#avoimuus #korruptio #kuntayhtiöt #kuntayhtymät #hyvä hallintotapa #corporatecovernence #konsernijaos #lahjukset #kilpailuttaminen #eettisetohjeet

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi