24.3.2020

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastouudistus vaatii vielä hieman hiomista

Nyt viidestä kylästä kuljee suora bussi Helsinkiin. Näistä yksi kylä säilyttää sen, muissa se muuttuu vaihdolliseksi. Näin muodostuu nykyistä hitaammat matka suurimmalle osalle, ja tätä sanotaan runkolinjaksi. Vaihto tapahtuisi Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksessä - jossa liikennenmelua, metsää ja varikko.

Asiaa on jumpattu monta kertaa. Valuvikoja on korjattu vihreiden ehdotuksesta kierros kierroksella, ja se on pikkuhiljaa parantunut: 345 (Kalajärvi) jatkaa suorana bussina, 321 (Vanhankylä/Lähderanta/Linnainen) todennäköisesti jatkaa arkisin suorana bussina. Nämä ovat perusteltuja.

Kuitenkin Vantaan puolella suurin muutoksen keskellä oleva asukaskeskittymä jäisi kokonaan ilman suoraa linjaa: 8000 asukkaan Hämeenkylä. Sen asuastiheys hipoo kerrostalolähiötä, ja on hyvin tiivistä ja ekologista aluetta.

Asukaslukuvertailuiksi Martinlaakso juna-asemineen 1200 as, Hämeenkylä-Pähkinärinne 8000 as, Varisto 2000 as, Askisto 2000 as. Hämeenlkylä ilman Pähkinärinnetäkin on monia suurempi.

Jos linja 345 tekisi pienen koukun Hämeenkylän kautta, se ratkaisisi pikkuhinnalla Vantaan suurimman asukaskeskittymän haasteen. Jo nyt ko. linja kulkee Hämeenkylän kautta iltaisin tunnuksella 345N. Viranhaltijat ovat jo selvittäneet vaikutukset vastauksessaan. Kokonaisuudesta tulisi huomattavasti tasapainoisempi näin.

Samalla 345:n käyttö vahvistuisi merkittävästi.

Linjan 345 koukkaaminen Hämeenkylän kautta lisäisi kustannuksia max 0,3me, ja hidastaisi 5min. Muutos on aika kosmeettinen, mutta ratkaisee Vantaan muutosalueen suurimman ongelman. Muutosehdotus kuvassa. Tämä ei vaikuta esimerkiksi runkolinjan liikennöintiin.

Muuten Vihdintietä kulkeva bussi tekisi pienen koukun Hämeenkylä kohdosta. Linjastouudistuksessa Hämeenkylästä pääsisi suoraan Espoon keskustaan, mutta ei Helsinkiin. Tämä on saanut paljon kritiikkiä, ja myös vihreät ovat kyseenalaistamaan ronkolinjojen suunnitteluperiaatteet: miksi HSL ei hyväksy haarautuvia linjoja vaikka näistä on Tukholmassa hyvät kokemukset. Joka tapaukessa tämä muutos hioisi kokonaisuutta tasapainióisemmaksi.

Bussivuoroja tulisi olla kolmivuorolaisten hoitajien tarpeisiin Meilahden alueelle myös viikonloppuisin n. klo 6-23. Bussilla 321 pitäisi edelleen päästä Myyrmäkeen.

18.2.2022 9:28
Anja Palmen

Bussivuoroja tulisi olla kolmivuorolaisten hoitajien tarpeisiin Meilahden alueelle myös viikonloppuisin n. klo 6-23. Bussilla 311 pitäisi edelleen päästä Myyrmäkeen.

18.2.2022 11:21
Anja Palmen

Kannatan ehdottomasti 345 linjan koukkaamista Hämeenkylän kautta.

Toinen mahdollisuus voisi olla linjan 300 koukkaaminen Hämeenkylän koulun ja Martinkyläntien, Ainontien ja Sahratien kautta esimerkiksi kerran tai kaksi tunnissa. (Siis joka vuoron ei tarvitse koukata).

18.2.2022 13:07
Nimetön

Ehdottomasti täällä Hämeenkylässä
vaaditaan bussi 345 kulkemaan
Hämeenkylän kautta päivittäin
Kun bussi 322 lopetetaan elokuussa 2022.
Koululaiset kulkevat Pohjois-Haagaan ja
Helsinkiin. Samoin Työssäkäyvät jotka
menevät Meilahteen.

Toinen muutosehdotus olisi
Bussi 311 -päätepysäkki siirretään
Vantaankosken asemalle,
Matka-aika sinne lyhyempi kuin
Myyrmäkeen.
Sieltä hyvät yhteydet junalla
Lentoasemalle ja Tikkurilaan.

Bussi 313 - muutosehdotus
kulkemaan Santamäentien kautta.
Kulkee Tuomelan koululle Ainontietä
Hämeenkylään on viime syksynä
valmistunut uusi Palvelutalo
joten tämän voisi myös huomioida
Muutoksia tehdessä.

19.2.2022 14:19
Nimetön

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
24.3.2020

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastouudistus vaatii vielä hieman hiomista

Nyt viidestä kylästä kuljee suora bussi Helsinkiin. Näistä yksi kylä säilyttää sen, muissa se muuttuu vaihdolliseksi. Näin muodostuu nykyistä hitaammat matka suurimmalle osalle, ja tätä sanotaan runkolinjaksi. Vaihto tapahtuisi Rajatorpantien ja Vihdintien risteyksessä - jossa liikennenmelua, metsää ja varikko.

Asiaa on jumpattu monta kertaa. Valuvikoja on korjattu vihreiden ehdotuksesta kierros kierroksella, ja se on pikkuhiljaa parantunut: 345 (Kalajärvi) jatkaa suorana bussina, 321 (Vanhankylä/Lähderanta/Linnainen) todennäköisesti jatkaa arkisin suorana bussina. Nämä ovat perusteltuja.

Kuitenkin Vantaan puolella suurin muutoksen keskellä oleva asukaskeskittymä jäisi kokonaan ilman suoraa linjaa: 8000 asukkaan Hämeenkylä. Sen asuastiheys hipoo kerrostalolähiötä, ja on hyvin tiivistä ja ekologista aluetta.

Asukaslukuvertailuiksi Martinlaakso juna-asemineen 1200 as, Hämeenkylä-Pähkinärinne 8000 as, Varisto 2000 as, Askisto 2000 as. Hämeenlkylä ilman Pähkinärinnetäkin on monia suurempi.

Jos linja 345 tekisi pienen koukun Hämeenkylän kautta, se ratkaisisi pikkuhinnalla Vantaan suurimman asukaskeskittymän haasteen. Jo nyt ko. linja kulkee Hämeenkylän kautta iltaisin tunnuksella 345N. Viranhaltijat ovat jo selvittäneet vaikutukset vastauksessaan. Kokonaisuudesta tulisi huomattavasti tasapainoisempi näin.

Samalla 345:n käyttö vahvistuisi merkittävästi.

Linjan 345 koukkaaminen Hämeenkylän kautta lisäisi kustannuksia max 0,3me, ja hidastaisi 5min. Muutos on aika kosmeettinen, mutta ratkaisee Vantaan muutosalueen suurimman ongelman. Muutosehdotus kuvassa. Tämä ei vaikuta esimerkiksi runkolinjan liikennöintiin.

Muuten Vihdintietä kulkeva bussi tekisi pienen koukun Hämeenkylä kohdosta. Linjastouudistuksessa Hämeenkylästä pääsisi suoraan Espoon keskustaan, mutta ei Helsinkiin. Tämä on saanut paljon kritiikkiä, ja myös vihreät ovat kyseenalaistamaan ronkolinjojen suunnitteluperiaatteet: miksi HSL ei hyväksy haarautuvia linjoja vaikka näistä on Tukholmassa hyvät kokemukset. Joka tapaukessa tämä muutos hioisi kokonaisuutta tasapainióisemmaksi.

Bussivuoroja tulisi olla kolmivuorolaisten hoitajien tarpeisiin Meilahden alueelle myös viikonloppuisin n. klo 6-23. Bussilla 321 pitäisi edelleen päästä Myyrmäkeen.

18.2.2022 9:28
Anja Palmen

Bussivuoroja tulisi olla kolmivuorolaisten hoitajien tarpeisiin Meilahden alueelle myös viikonloppuisin n. klo 6-23. Bussilla 311 pitäisi edelleen päästä Myyrmäkeen.

18.2.2022 11:21
Anja Palmen

Kannatan ehdottomasti 345 linjan koukkaamista Hämeenkylän kautta.

Toinen mahdollisuus voisi olla linjan 300 koukkaaminen Hämeenkylän koulun ja Martinkyläntien, Ainontien ja Sahratien kautta esimerkiksi kerran tai kaksi tunnissa. (Siis joka vuoron ei tarvitse koukata).

18.2.2022 13:07
Nimetön

Ehdottomasti täällä Hämeenkylässä
vaaditaan bussi 345 kulkemaan
Hämeenkylän kautta päivittäin
Kun bussi 322 lopetetaan elokuussa 2022.
Koululaiset kulkevat Pohjois-Haagaan ja
Helsinkiin. Samoin Työssäkäyvät jotka
menevät Meilahteen.

Toinen muutosehdotus olisi
Bussi 311 -päätepysäkki siirretään
Vantaankosken asemalle,
Matka-aika sinne lyhyempi kuin
Myyrmäkeen.
Sieltä hyvät yhteydet junalla
Lentoasemalle ja Tikkurilaan.

Bussi 313 - muutosehdotus
kulkemaan Santamäentien kautta.
Kulkee Tuomelan koululle Ainontietä
Hämeenkylään on viime syksynä
valmistunut uusi Palvelutalo
joten tämän voisi myös huomioida
Muutoksia tehdessä.

19.2.2022 14:19
Nimetön

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.