Runkolinjat ovat pielessä, jos matkanteko ei nopeudu
Helsingin seudun liikenteen (HSL) tavoite runkolinjoihin siirtymisestä on erinomainen. Bussit vievät eri alueilta junaan tai metroon. Vaihto on sujuva ja matkanteko toimii, kun lyhyet linjat pysyvät aikataulussa.
Runkolinja ei kuitenkaan saisi tarkoittaa hidasta bussilinjaa, joka ajaa samaa reittiä kuin ennen suorat linjat, pysähtyen kaikilla pysäkeillä. Ei, varsinkaan silloin, kun samaa tietä on ajanut samalla tiheydellä useita autoja. Silloin se tarkoittaa linjastouudistusta, jossa linjatiheys ei lisäänny, eikä varsinkaan nopeudu – vaan ainoana muutoksena matkat muuttuvat vaihdolliseksi.
Linjastouudistuksessa vain yhden kylän bussi säilyisi, ja kaikki viisi muuta suoraa linjaa lakkautettaisiin. Matka ei nopeudu, vaan muuttuisi suurimmalla osalla vaihdolliseksi.
Runkolinjan pitäisi olla nopeampi ja sujuvampi, eikä vain lisätä vaihtoja. Suunnitteluperiaatteita tulee tarkentaa.
Vaihto hidastaa matkaa: pakkaudutaan bussista ulos ja pakkaudutaan bussiin takaisin. Ei auta, vaikka keskiovea voisi käyttää. Myöskään Reittiopas tai HSL-sovellus eivät tarjoa alle kolmen minuutin vaihtoja edes samalle pysäkille.
HSL myös mittaa matka-aikoja oletuksella, että ihminen lähtee mihin tahansa aikaan käppäilemään pysäkille. Tosiasiassa ihmiset eivät käyttäydy niin kuin kaikista parhaimman palvelutason alueella. Muualla ihmiset täsmäävät matkansa aikataulujen ja reittioppaan mukaan.
Runkolinjat toimivat hyvin vaikkapa kahden keskuksen välillä tai selkeän kaupunkikeskuksen ympäristössä. Eivät siellä missä on tasainen verkko kyliä, mutta ei selkeää keskustaa.
HSL:n hallituksen edustajat:
- Sirpa Siru Kauppinen, Vantaa (vihr.)
- Sanna Tuhkunen, Tuusula (vihr.)
Kirjoitus julkaistu Vantaan Sanomissa 14.3
***
Asiasanat: bussiliikenne, Vihdintie, joukkoliikenne, vaihdollinen linja.
Kirjoita uusi kommentti