23.3.2020

Kaupunginhallitus: Suomi Rata eteni

Tänään oli kaupunginhallituksen kokouksessa Suomi Rata eteni, ja Backaksen kaavassa suojeltiin osa miljööstä.

Suomi Rata oy

  • Sopimus koskee vain suunnittelua (n. 11 miljoonaan euroa). Rakentamisesta päätetään myöhemmin.
  • Hanke ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava.
  • Tunnelin louhinta (n 30km) lentokentälle tekee hankkeesta suurimman ilmastopäästön, mitä olen ikinä joutunut käsittelemään, ja aikana jolloin pitäisi päästöjä pitäisi vähentää.
  • Monien asiantuntijoiden (LVM ym) suosittama huokea pääradan pintavaihtoehto jätettiin tarkastelun ulkopuolelle.
  • Junaliikenteen nopeaa nopeutumista tukisi paremmin pääradalle 1 lisäraide Keravan eteläpuolelle sekä pääradan parantaminen (päästäisiin nopeusrajoituksista eroon). 
  • Lentotunneli nopeuttaa pääsyä Helsingin keskustasta lentokentälle (mutta niin nopeuttaisi myös pääradan lisäraide, jolla väliasemia voidaan ohittaa). Tampereelta matkustajista 4 % tulee lentokentälle, suurempi osa väliasemille. 
  • Suljetun yhtiömallin riskejä yritetään vähentää avoimuudella, mutta sen riittävyys jää nähtäväksi.

Äänestyksen jälkeen sopimus hyväksyttiin. 

Mitä tarkoittaisi yksi lisäraide: 

Pääraiteen eteläosan lisäraide tuplaisi henkiköliikenteen kapasiteetin Tampereelle ja mahdollistaisi 4 nopeaa (1500 henkilöä) junaa tunnissa. Junaliikenteen kasvu on nykyisin 2%/vuosi, joten tuplaus riittäisi valitettavan pitkäksi aikaa. Kustannuksiltaan miljardeja ja miljoonia ei kannata sekoittaa. Lentotunnelinninen vaihtoehto on kokonaisuudessaan arviolta 7 miljardia. Päärata myös palvelisi laajemmin junaliikennettä verrattuna lentotunneliin.

1 lisäraide on jo kaavassa, eikä aiheuta ongelmia esimerkiksi Tikkurilan Dixissä. Muutama talo on tiellä, mutta niiden kustannus on murusia verrattuna lentotunneliin. Hankeyhtiö / Vapaavuori kuitenkin halusi rajata yhteiskunnallisesti kannttavan vaihtoehdon pois vastoin LVM:n suositusta.

Backaksen kaava

  • Suojellaan kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti arvokas Backaksen kartanoympäristö, sallitaan hieman uudisrakentamista suojelualueelle sekä mahdollistetaan liikerakennuksen rakentaminen entisen tallin ja puimalan yhteyteen.
  • Kaavaehdotuksesta rajattiin toistaiseksi osa pois puistolle, luonnonsuojelualueelle sekä jalankululle ja polkupyöräilylle varatut alueet etelässä, ja huomioidaan tulevassa laajemmassa asemakaavassa.

Kokouksessa myös laajennettiin kaupunginjohtajan toimivaltuuksia Korona-epidemian vuoksi.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
23.3.2020

Kaupunginhallitus: Suomi Rata eteni

Tänään oli kaupunginhallituksen kokouksessa Suomi Rata eteni, ja Backaksen kaavassa suojeltiin osa miljööstä.

Suomi Rata oy

  • Sopimus koskee vain suunnittelua (n. 11 miljoonaan euroa). Rakentamisesta päätetään myöhemmin.
  • Hanke ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava.
  • Tunnelin louhinta (n 30km) lentokentälle tekee hankkeesta suurimman ilmastopäästön, mitä olen ikinä joutunut käsittelemään, ja aikana jolloin pitäisi päästöjä pitäisi vähentää.
  • Monien asiantuntijoiden (LVM ym) suosittama huokea pääradan pintavaihtoehto jätettiin tarkastelun ulkopuolelle.
  • Junaliikenteen nopeaa nopeutumista tukisi paremmin pääradalle 1 lisäraide Keravan eteläpuolelle sekä pääradan parantaminen (päästäisiin nopeusrajoituksista eroon). 
  • Lentotunneli nopeuttaa pääsyä Helsingin keskustasta lentokentälle (mutta niin nopeuttaisi myös pääradan lisäraide, jolla väliasemia voidaan ohittaa). Tampereelta matkustajista 4 % tulee lentokentälle, suurempi osa väliasemille. 
  • Suljetun yhtiömallin riskejä yritetään vähentää avoimuudella, mutta sen riittävyys jää nähtäväksi.

Äänestyksen jälkeen sopimus hyväksyttiin. 

Mitä tarkoittaisi yksi lisäraide: 

Pääraiteen eteläosan lisäraide tuplaisi henkiköliikenteen kapasiteetin Tampereelle ja mahdollistaisi 4 nopeaa (1500 henkilöä) junaa tunnissa. Junaliikenteen kasvu on nykyisin 2%/vuosi, joten tuplaus riittäisi valitettavan pitkäksi aikaa. Kustannuksiltaan miljardeja ja miljoonia ei kannata sekoittaa. Lentotunnelinninen vaihtoehto on kokonaisuudessaan arviolta 7 miljardia. Päärata myös palvelisi laajemmin junaliikennettä verrattuna lentotunneliin.

1 lisäraide on jo kaavassa, eikä aiheuta ongelmia esimerkiksi Tikkurilan Dixissä. Muutama talo on tiellä, mutta niiden kustannus on murusia verrattuna lentotunneliin. Hankeyhtiö / Vapaavuori kuitenkin halusi rajata yhteiskunnallisesti kannttavan vaihtoehdon pois vastoin LVM:n suositusta.

Backaksen kaava

  • Suojellaan kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti arvokas Backaksen kartanoympäristö, sallitaan hieman uudisrakentamista suojelualueelle sekä mahdollistetaan liikerakennuksen rakentaminen entisen tallin ja puimalan yhteyteen.
  • Kaavaehdotuksesta rajattiin toistaiseksi osa pois puistolle, luonnonsuojelualueelle sekä jalankululle ja polkupyöräilylle varatut alueet etelässä, ja huomioidaan tulevassa laajemmassa asemakaavassa.

Kokouksessa myös laajennettiin kaupunginjohtajan toimivaltuuksia Korona-epidemian vuoksi.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.