Kaupunginhallitus: Suomi Rata eteni
Tänään oli kaupunginhallituksen kokouksessa Suomi Rata eteni, ja Backaksen kaavassa suojeltiin osa miljööstä.
Suomi Rata oy
- Sopimus koskee vain suunnittelua (n. 11 miljoonaan euroa). Rakentamisesta päätetään myöhemmin.
- Hanke ei ole yhteiskuntataloudellisesti kannattava.
- Tunnelin louhinta (n 30km) lentokentälle tekee hankkeesta suurimman ilmastopäästön, mitä olen ikinä joutunut käsittelemään, ja aikana jolloin pitäisi päästöjä pitäisi vähentää.
- Monien asiantuntijoiden (LVM ym) suosittama huokea pääradan pintavaihtoehto jätettiin tarkastelun ulkopuolelle.
- Junaliikenteen nopeaa nopeutumista tukisi paremmin pääradalle 1 lisäraide Keravan eteläpuolelle sekä pääradan parantaminen (päästäisiin nopeusrajoituksista eroon).
- Lentotunneli nopeuttaa pääsyä Helsingin keskustasta lentokentälle (mutta niin nopeuttaisi myös pääradan lisäraide, jolla väliasemia voidaan ohittaa). Tampereelta matkustajista 4 % tulee lentokentälle, suurempi osa väliasemille.
- Suljetun yhtiömallin riskejä yritetään vähentää avoimuudella, mutta sen riittävyys jää nähtäväksi.
Äänestyksen jälkeen sopimus hyväksyttiin.
Mitä tarkoittaisi yksi lisäraide:
Pääraiteen eteläosan lisäraide tuplaisi henkiköliikenteen kapasiteetin Tampereelle ja mahdollistaisi 4 nopeaa (1500 henkilöä) junaa tunnissa. Junaliikenteen kasvu on nykyisin 2%/vuosi, joten tuplaus riittäisi valitettavan pitkäksi aikaa. Kustannuksiltaan miljardeja ja miljoonia ei kannata sekoittaa. Lentotunnelinninen vaihtoehto on kokonaisuudessaan arviolta 7 miljardia. Päärata myös palvelisi laajemmin junaliikennettä verrattuna lentotunneliin.
1 lisäraide on jo kaavassa, eikä aiheuta ongelmia esimerkiksi Tikkurilan Dixissä. Muutama talo on tiellä, mutta niiden kustannus on murusia verrattuna lentotunneliin. Hankeyhtiö / Vapaavuori kuitenkin halusi rajata yhteiskunnallisesti kannttavan vaihtoehdon pois vastoin LVM:n suositusta.
Backaksen kaava
- Suojellaan kulttuurihistoriallisesti ja maisemallisesti arvokas Backaksen kartanoympäristö, sallitaan hieman uudisrakentamista suojelualueelle sekä mahdollistetaan liikerakennuksen rakentaminen entisen tallin ja puimalan yhteyteen.
- Kaavaehdotuksesta rajattiin toistaiseksi osa pois puistolle, luonnonsuojelualueelle sekä jalankululle ja polkupyöräilylle varatut alueet etelässä, ja huomioidaan tulevassa laajemmassa asemakaavassa.
Kokouksessa myös laajennettiin kaupunginjohtajan toimivaltuuksia Korona-epidemian vuoksi.
Kirjoita uusi kommentti