1.10.2019

Mal-suunnitelman tulee tukea pääkaupunkiseudun päästövähennystavoitteita

Mal-suunnitelman tulee tukea pääkaupunkiseudun päästövähennystavoitteita - Kustannustehokkaita päästöjä vähentäviä hankkeita pitää aikaistaa.

PÄÄKAUPUNKISEUDULLA liikenteen päästövähennystavoite tulee nostaa 60 prosenttiin koko Suomen 50 prosentista. Pääkaupunkiseudulla liikenteen päästöjen vähentäminen on helpompaa kuin esimerkiksi Pelkosenniemellä. Täällä joukkoliikenne on ylipäätään mahdollista järjestää.

Löysä päästövähennystavoite ei myöskään tue riittävästi alueen kuntien omia, kunnianhimoisempia hiilineutraaliustavoitteita.

Mal 2019 -ehdotuksessa – suunnitelmassa maankäytölle, asumiselle ja liikenteelle – on paljon hyvää: joukkoliikenteen lipunhintojen alentaminen, pyörähankkeita, tietullit ja sähköautojen määrän voimakas lisääminen, joka tosin vaatisi toisenlaisen autoverouudistuksen. Käytännössä kuntien hankkeet ovat kuitenkin painottuneet autoilun edistämiseen. Tämä johtuu siitä, että kuntien suurten hankkeiden valmisteluputki on ajalta ennen hiilineutraaliustavoitteita.

Kustannustehokkaita päästöjä vähentäviä hankkeita tulee aikaistaa. Esimerkiksi Keravan ja Sipoon Nikkilän välinen rata kannattaa toteuttaa jo ennen vuotta 2030.

Joukkoliikenteen osuutta tulee nostaa parantamalla merkittävästi palvelutasoa. Tietullit vähentävät autoilua, jos sille on vaihtoehto – muuten ne ovat rahastusta.

Raitiotieverkko tulee suunnitella kokonaisuutena. Nyt yksittäiset kunnat ajavat omia sirpalemaisia hankkeitaan. Nopeuden tulisi olla kilpailukykyinen autoilun kanssa, ei kävelyn ja pyöräilyn.

Helsingin keskustassa raitiovaunu on hidas, mutta välimatkojen pidentyessä lähiöiden välisiksi myös nopeuden tulee skaalautua, kuten autoliikenteessä.

Nopeampi raitiotie mahdollistaisi myös sen laajentamisen kauemmaksi, kuten muun muassa Kalajärvelle, Klaukkalaan tai Sipooseen. Nykyisillä Espoon ja Vantaan suunnitelmilla matka-aika muodostuisi liian pitkäksi.

Erityisen tärkeää on poikittaisen joukkoliikenteen parantaminen.

Kehäteiden ruuhkautumiskehitys on voimakas, ja matka-ajat tulevat kasvamaan lähes koko seudulla. Joukkoliikenteen palvelutaso ei pysy ruuhkautumisen perässä.

Sirpa Siru Kauppinen
ympäristötekniikan M.Sc.
kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja (vihr)

Kirjoitus julkaistu Helsingin Sanomissa 3.12

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
1.10.2019

Mal-suunnitelman tulee tukea pääkaupunkiseudun päästövähennystavoitteita

Mal-suunnitelman tulee tukea pääkaupunkiseudun päästövähennystavoitteita - Kustannustehokkaita päästöjä vähentäviä hankkeita pitää aikaistaa.

PÄÄKAUPUNKISEUDULLA liikenteen päästövähennystavoite tulee nostaa 60 prosenttiin koko Suomen 50 prosentista. Pääkaupunkiseudulla liikenteen päästöjen vähentäminen on helpompaa kuin esimerkiksi Pelkosenniemellä. Täällä joukkoliikenne on ylipäätään mahdollista järjestää.

Löysä päästövähennystavoite ei myöskään tue riittävästi alueen kuntien omia, kunnianhimoisempia hiilineutraaliustavoitteita.

Mal 2019 -ehdotuksessa – suunnitelmassa maankäytölle, asumiselle ja liikenteelle – on paljon hyvää: joukkoliikenteen lipunhintojen alentaminen, pyörähankkeita, tietullit ja sähköautojen määrän voimakas lisääminen, joka tosin vaatisi toisenlaisen autoverouudistuksen. Käytännössä kuntien hankkeet ovat kuitenkin painottuneet autoilun edistämiseen. Tämä johtuu siitä, että kuntien suurten hankkeiden valmisteluputki on ajalta ennen hiilineutraaliustavoitteita.

Kustannustehokkaita päästöjä vähentäviä hankkeita tulee aikaistaa. Esimerkiksi Keravan ja Sipoon Nikkilän välinen rata kannattaa toteuttaa jo ennen vuotta 2030.

Joukkoliikenteen osuutta tulee nostaa parantamalla merkittävästi palvelutasoa. Tietullit vähentävät autoilua, jos sille on vaihtoehto – muuten ne ovat rahastusta.

Raitiotieverkko tulee suunnitella kokonaisuutena. Nyt yksittäiset kunnat ajavat omia sirpalemaisia hankkeitaan. Nopeuden tulisi olla kilpailukykyinen autoilun kanssa, ei kävelyn ja pyöräilyn.

Helsingin keskustassa raitiovaunu on hidas, mutta välimatkojen pidentyessä lähiöiden välisiksi myös nopeuden tulee skaalautua, kuten autoliikenteessä.

Nopeampi raitiotie mahdollistaisi myös sen laajentamisen kauemmaksi, kuten muun muassa Kalajärvelle, Klaukkalaan tai Sipooseen. Nykyisillä Espoon ja Vantaan suunnitelmilla matka-aika muodostuisi liian pitkäksi.

Erityisen tärkeää on poikittaisen joukkoliikenteen parantaminen.

Kehäteiden ruuhkautumiskehitys on voimakas, ja matka-ajat tulevat kasvamaan lähes koko seudulla. Joukkoliikenteen palvelutaso ei pysy ruuhkautumisen perässä.

Sirpa Siru Kauppinen
ympäristötekniikan M.Sc.
kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtaja (vihr)

Kirjoitus julkaistu Helsingin Sanomissa 3.12

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.