17.6.2019

Valtuustossa budjetin kehys, ympäristövastuuraportti ja sisäilmasta sairastuneiden koulunkäyntitilat

Valtuustossa budjetin kehys, ympäristövastuuraportti ja sisäilmasta sairastuneille järjestettävät koulunkäyntitilat.

Ympäristövastuuraportti ja kiertotalouden tiekartta

Ympäristövastuussa ja kiertotaloudessa pitää kiriä päästövähennystä prosentin enemmän, jotta tavoitteissa pysytään (Vantaa hiilineutraali eli 80% päästävähennys vuoteen 2030 mennessä). Kysyin asian esittelyssä mitä pitäisi tehdä jotta tavoite olisi mahdollista saavuttaa, mutta vastausta en saanut.

Rakentamisen materiaalitehokkuutta ja kiertotaloutta ei huomioida ollenkaan Vantaan rakennusohjeessa, ja myös rakennuslupien äänimääryksien tulkinnassa tulisi voida todistaa mittauksin äänitasot, jotta ei torpata puurakentamista. Betoni ja kipsi kun ovat isoja ilmastosyöppöjä. Puurakentaminen vaatisi oman tavoitteeseensa uusissa kaavoissa, jotta se yleistyisi. Betoni kun on lentoliikennettäkin suurempi kasvihuonekaasujen tuottaja siinä missä puu sitoo hiilidioksidia.

Budjetin kehys on tiukka

Kehyksen suuret ongelmat ovat 

  • Sosiaali- ja terveystoimen ikäihmisten kotihoidon määrän kasvu, sekä terveyskeskuksessa hidas lääkärille pääsy eli lääkäreitä ja hoivaa tarvitaan aiempaa enemmän. On palkattava ihmisiä enemmän kuin budjetissa on allakoitu.
  • Koulujen ja varhaiskasvatusken 3. portaisen tuen selvitys toi esiin että tarvitaan enemmän tukea. Nyt porukkaa syrjäytyy. Erityisesti eskari + 1 luokka ovat vaiheita, jossa tukea tulee olla niin paljon että onnistumisen kokemus tulee oppimiseen ja lukeminen lähtee käyntiin. Se on edellytys koko lopulle koulutielle.
  • Sisäilmaongelmat on ratkaistava, eikä kouluja ja päiväkoteja korjata ilman rahaa, ilmastointia on parannettava ja samoin siivousta. Investointeja on aikaistettava jotta pahimmista terveyshaittaa aiheuttavista korjauskelvottopmista kiinteistöistä päästään eroon. 4 miljoonaa valuu vuosittain rahaa sairasteluun ilman työkyvyttömyyksiä. Suurin verorahojen syöppö on toimimattomat korjaustavat ja isoja riskejä on kiinteistöjen tuhoaminen pihistelemällä ilmastoinnilla - sitähän eivät tee esimerkiksi Espoo, Tuusula, Oulu tai Jyväskylä.

Tässäpä vaikeuksia mahtua kehykseen. Kahtena viime vuonna Vantaa maksoi velkaa 120 miljoonaa euroa, ja voi olla nyt että menee miinuksen puolelle. Hoitamattomista sisäilmaongelmista tulee suurempi lasku pitkällä juoksulla, eikä syrjäytymisen lisääminen (riittävän tuen puute kouluissa, varhaiskasvatuskessa ja Variassa) vaan ole kokonaistaloudellisesti kannattavia.

Hallitusohjelma

Hallitusohjelmassa on paljon hyvää, ennatlaehkäsevää toimintaa, mutta varmuutta siitä, mitn sen vaikuttaa Vantaan budjettiin lyhyellä juoksulla ei ole. Budjettia valmistellaan pieni epävarmuus takaraivossa. Esimerkiksi aikataulua ja kustannusten korvaamista ilmaiselle toiselle asteelle ei tiedetä. Hallitusohjelma ja sen taloudelliset vaikutukset tulevat tarkentumaan ajan kanssa.

Kaikille koulunkäyntimahdollisuus

Sisäilmasta sairastuneiden tila tulisi toteuttaa niin, että se käy aidosti kaikille, eli materiaalit tulee miettiä vanhempien kanssa yhdessä, ja välttää solumyrkyllisiä (homeenestoaineet) materiaaleja sekä liimoja ja muoveja rakentamisessa. Esimerkiksi homeenestoaineiden kanssa pärjäävät vain solumyrkkyjä itsekin tuottavat mikrobit.

Koko lista:

Kaupunginvaltuusto: Kaupunginvaltuusto
17.6.2019 18:00
Esityslista
§OtsikkoLiitteet
1Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus-
2Pöytäkirjan tarkastaminen-
3Kaupunginvaltuuston puheenjohtajien vaali ajalle 1.6.2019-31.5.2020-
4Kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen yleisjaoston vaali toimikaudeksi 2019-2021-
5Valtuustovaliokunnan vaali ajalle 1.6.2019-31.5.2020-
6Eron myöntäminen Eva Tawasolille Vantaan käräjäoikeuden lautamiehen tehtävästä ja täydennysvaalin toimittaminen-
7Keskusvaalilautakunnan uusien varavaltuutettujen määräämistä koskevat päätökset-
8Vuoden 2020 talousarviolaadinnan kehys1 kpl
9Vuoden 2019 ensimmäinen osavuosikatsaus 1.1.-30.4.20194 kpl
10Sosiaali- ja potilasasiamiehen raportti toimintavuodelta 20181 kpl
11Tilojen järjestäminen sisäilmasta sairastuneille-
12Vantaan kaupungin ympäristövastuuraportti 2018-2019-
13Vantaan kiertotalouden tiekartta2 kpl
14Vastaus Antero Eerolan ja 22 muun valtuutetun aloite vanhusten päiväkeskuksen perustamisesta Tikkurilaan1 kpl
15Vastaus Jenni Chen-Yenin, Sveta Silvennoinen-Hiiskun ja Mika Niikon sekä 18 muun valtuutetun aloitteeseen Vantaan elinkeinopolitiikka läpinäkyvämmäksi1 kpl
16Vastaus Sakari Rokkasen ja Jarno Eskelisen sekä 28 muun valtuutetun aloitteeseen korkean rakentamisen lisäämisestä Vantaalle1 kpl
17Vastaus vasemmistoliiton valtuustoryhmän ja 16 muun valtuutetun aloitteeseen lapsiasiamiehen viran perustaminen Vantaalle1 kpl
18Vantaan kaupungin lausunto Uusimaa 2050 -kaavaehdotuksesta2 kpl
19Asemakaavan muutos 002332 ja tonttijako, 68 Koivuhaka / Tikkurilantie 882 kpl
20Asemakaavan muutos 002381 ja tonttijaon muutos, 17 Martinlaakso / Kivivuorenkuja 1-31 kpl
21Asemakaava ja asemakaavan muutos 251200 sekä tonttijako, 25 Myllymäki / Vehkalan länsipuoli 12 kpl
22Asemakaavan muutos 002402 ja tonttijako, 91 Länsimäki / Länsimäen päiväkoti2 kpl

* * *
Avainsanat: sisäilma, talous, budjetti, hallitusohjelma, kolmiportainen tuki, ilmastonmuutos, kiertotalous, materiaalitehokkuus, kuntatalous.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
17.6.2019

Valtuustossa budjetin kehys, ympäristövastuuraportti ja sisäilmasta sairastuneiden koulunkäyntitilat

Valtuustossa budjetin kehys, ympäristövastuuraportti ja sisäilmasta sairastuneille järjestettävät koulunkäyntitilat.

Ympäristövastuuraportti ja kiertotalouden tiekartta

Ympäristövastuussa ja kiertotaloudessa pitää kiriä päästövähennystä prosentin enemmän, jotta tavoitteissa pysytään (Vantaa hiilineutraali eli 80% päästävähennys vuoteen 2030 mennessä). Kysyin asian esittelyssä mitä pitäisi tehdä jotta tavoite olisi mahdollista saavuttaa, mutta vastausta en saanut.

Rakentamisen materiaalitehokkuutta ja kiertotaloutta ei huomioida ollenkaan Vantaan rakennusohjeessa, ja myös rakennuslupien äänimääryksien tulkinnassa tulisi voida todistaa mittauksin äänitasot, jotta ei torpata puurakentamista. Betoni ja kipsi kun ovat isoja ilmastosyöppöjä. Puurakentaminen vaatisi oman tavoitteeseensa uusissa kaavoissa, jotta se yleistyisi. Betoni kun on lentoliikennettäkin suurempi kasvihuonekaasujen tuottaja siinä missä puu sitoo hiilidioksidia.

Budjetin kehys on tiukka

Kehyksen suuret ongelmat ovat 

  • Sosiaali- ja terveystoimen ikäihmisten kotihoidon määrän kasvu, sekä terveyskeskuksessa hidas lääkärille pääsy eli lääkäreitä ja hoivaa tarvitaan aiempaa enemmän. On palkattava ihmisiä enemmän kuin budjetissa on allakoitu.
  • Koulujen ja varhaiskasvatusken 3. portaisen tuen selvitys toi esiin että tarvitaan enemmän tukea. Nyt porukkaa syrjäytyy. Erityisesti eskari + 1 luokka ovat vaiheita, jossa tukea tulee olla niin paljon että onnistumisen kokemus tulee oppimiseen ja lukeminen lähtee käyntiin. Se on edellytys koko lopulle koulutielle.
  • Sisäilmaongelmat on ratkaistava, eikä kouluja ja päiväkoteja korjata ilman rahaa, ilmastointia on parannettava ja samoin siivousta. Investointeja on aikaistettava jotta pahimmista terveyshaittaa aiheuttavista korjauskelvottopmista kiinteistöistä päästään eroon. 4 miljoonaa valuu vuosittain rahaa sairasteluun ilman työkyvyttömyyksiä. Suurin verorahojen syöppö on toimimattomat korjaustavat ja isoja riskejä on kiinteistöjen tuhoaminen pihistelemällä ilmastoinnilla - sitähän eivät tee esimerkiksi Espoo, Tuusula, Oulu tai Jyväskylä.

Tässäpä vaikeuksia mahtua kehykseen. Kahtena viime vuonna Vantaa maksoi velkaa 120 miljoonaa euroa, ja voi olla nyt että menee miinuksen puolelle. Hoitamattomista sisäilmaongelmista tulee suurempi lasku pitkällä juoksulla, eikä syrjäytymisen lisääminen (riittävän tuen puute kouluissa, varhaiskasvatuskessa ja Variassa) vaan ole kokonaistaloudellisesti kannattavia.

Hallitusohjelma

Hallitusohjelmassa on paljon hyvää, ennatlaehkäsevää toimintaa, mutta varmuutta siitä, mitn sen vaikuttaa Vantaan budjettiin lyhyellä juoksulla ei ole. Budjettia valmistellaan pieni epävarmuus takaraivossa. Esimerkiksi aikataulua ja kustannusten korvaamista ilmaiselle toiselle asteelle ei tiedetä. Hallitusohjelma ja sen taloudelliset vaikutukset tulevat tarkentumaan ajan kanssa.

Kaikille koulunkäyntimahdollisuus

Sisäilmasta sairastuneiden tila tulisi toteuttaa niin, että se käy aidosti kaikille, eli materiaalit tulee miettiä vanhempien kanssa yhdessä, ja välttää solumyrkyllisiä (homeenestoaineet) materiaaleja sekä liimoja ja muoveja rakentamisessa. Esimerkiksi homeenestoaineiden kanssa pärjäävät vain solumyrkkyjä itsekin tuottavat mikrobit.

Koko lista:

Kaupunginvaltuusto: Kaupunginvaltuusto
17.6.2019 18:00
Esityslista
§OtsikkoLiitteet
1Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus-
2Pöytäkirjan tarkastaminen-
3Kaupunginvaltuuston puheenjohtajien vaali ajalle 1.6.2019-31.5.2020-
4Kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen yleisjaoston vaali toimikaudeksi 2019-2021-
5Valtuustovaliokunnan vaali ajalle 1.6.2019-31.5.2020-
6Eron myöntäminen Eva Tawasolille Vantaan käräjäoikeuden lautamiehen tehtävästä ja täydennysvaalin toimittaminen-
7Keskusvaalilautakunnan uusien varavaltuutettujen määräämistä koskevat päätökset-
8Vuoden 2020 talousarviolaadinnan kehys1 kpl
9Vuoden 2019 ensimmäinen osavuosikatsaus 1.1.-30.4.20194 kpl
10Sosiaali- ja potilasasiamiehen raportti toimintavuodelta 20181 kpl
11Tilojen järjestäminen sisäilmasta sairastuneille-
12Vantaan kaupungin ympäristövastuuraportti 2018-2019-
13Vantaan kiertotalouden tiekartta2 kpl
14Vastaus Antero Eerolan ja 22 muun valtuutetun aloite vanhusten päiväkeskuksen perustamisesta Tikkurilaan1 kpl
15Vastaus Jenni Chen-Yenin, Sveta Silvennoinen-Hiiskun ja Mika Niikon sekä 18 muun valtuutetun aloitteeseen Vantaan elinkeinopolitiikka läpinäkyvämmäksi1 kpl
16Vastaus Sakari Rokkasen ja Jarno Eskelisen sekä 28 muun valtuutetun aloitteeseen korkean rakentamisen lisäämisestä Vantaalle1 kpl
17Vastaus vasemmistoliiton valtuustoryhmän ja 16 muun valtuutetun aloitteeseen lapsiasiamiehen viran perustaminen Vantaalle1 kpl
18Vantaan kaupungin lausunto Uusimaa 2050 -kaavaehdotuksesta2 kpl
19Asemakaavan muutos 002332 ja tonttijako, 68 Koivuhaka / Tikkurilantie 882 kpl
20Asemakaavan muutos 002381 ja tonttijaon muutos, 17 Martinlaakso / Kivivuorenkuja 1-31 kpl
21Asemakaava ja asemakaavan muutos 251200 sekä tonttijako, 25 Myllymäki / Vehkalan länsipuoli 12 kpl
22Asemakaavan muutos 002402 ja tonttijako, 91 Länsimäki / Länsimäen päiväkoti2 kpl

* * *
Avainsanat: sisäilma, talous, budjetti, hallitusohjelma, kolmiportainen tuki, ilmastonmuutos, kiertotalous, materiaalitehokkuus, kuntatalous.

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.