26.4.2019

Kaupunginhallituksessa MAL-soppari ja Myyrmäen kaavarunko

MAL 2019 -suunnitelmassa haasteena löysät ilmastotavoitteet, Myyrmäen kaavarungossa on vaikea löytää tilaa tulevaisuuden tarpeet täyttävälle terminaalille jossa junan ja ratikan vaihto olisi sujuva ja busseja mahtuisi asemalle aiempaa enemmän. 

MAL-sopimus

Vantaan kaupunginhallitus käsittelee kokouksessaan 29. huhtikuuta Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman (MAL 2019) hyväksymistä (asia 43). Suunnitelmassa kuvataan, miten seutua kokonaisuutena pitäisi kehittää vuosina 2019–2050. 

Äänestytin sopimuksen 50% liikenteen päästövähenystavoitteen HSL:n hallituksessa. Vihreät hävisivät äänestyksen porvareille. Tavoite on nyt sama kuin Pelkosenniemellä, eikä tue pääkaupunkiseudun kuntien omia hiilineturaaliustavoitteita. Liikenteen kasvihuonekaasujen päästöjä leikataan vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite vaatii myös sähköautojen rajua kasvua ja edellyttää tietullien vähentävän liikennettä. Samaan aikaan HSL tekee vastakkaisia päätöksiä nostamalla itä-Vantaan ja Tuusulan joukkoliikenteen lipunhintoja vyöhykeuudistuksessa.

Sen sijaan asuntorakentamistavoitteet ja näiden sijoittuminen on melko hyvällä mallilla. Vantaa tullee ylittämään tavoitteet. MAL 2019 -suunnitelman pohjalta valmistellaan ja neuvotellaan MAL-sopimus 2020–2023 valtion, seudun kuntien ja HSL:n kesken.

HSL:ssä vaadin myös eri hankkeiden yhteiskuntataloudellisia kustannuksia sekä CO2 päästövaikutuksia tiedoksi hallitukselle. Tiedot ovat olemassa, mutta niitä ei tässä vaiheessa annettu. Neuvottelun jälkeen vastaisuudessa nämä tiedot luvattiin toimittaa päättäjille. Iso kasa hankkeita piti kuitenkin priorisoida toteutusjärjestykseen. Jos päättäjät eivät saa edes tietää mitä ilmastovaikutuksia on eri vaihtoehdoilla, hiilitietoinen päätöksenteko on mahdotonta.

Viime kaupunginvaltuustossa tein aloitteen hiilitietoisesta päätöksenteosta,ja sen allekirjoitti yli puolet valtuustosta.

Myyrmäen kaavarunko

Kaupunginhallitus käsittelee kokouksessaan myös Myyrmäen kaavarunkoa (asia 35), jossa kehitetään kasvavaa ja tiivistyvää kaupunginosaa. Tavoitteena on viihtyisä ja vehreä asuinympäristö ja elinvoimaisena kehittyvä keskusta. 

Kaavarungossa kaupunkirakenteen tiivistämisen periaatteena on tehokkaampi ja korkeampi rakentaminen erityisesti Myyrmäen ja Louhelan asemien läheisyydessä. Vehreät katutilat, puistot ja suuret ympäröivät viheralueet halutaan säilyttää vastapainona tiiviille rakentamiselle.

Suunnittelussa tukeudutaan vahvasti Myyrmäen henkeen ja kaupunkikulttuuriin. Myyrmäkeä kehitetään omaleimaiseksi, muista keskustoista erottuvaksi ja tunnistettavaksi alueeksi. Alueen kaupunkikuvallista identiteettiä ”MyyrYork” vahvistetaan. Uudelle rakentamiselle esitetään kaupunkikuvalliset ja arkkitehtoniset linjaukset.

Vihreät peräänkuuluttivat ratikkalinjauksia Myyrmäen alueella. Ne olivat saaneet kritiikkiä aiemmissa versioissa mutkaisuutensa vuoksi. Asia jäi viimeksi pöydälle.

Muita kokouksen aiheita

• Uusi Vantaa -organisaatiomuutokseen liittyvät apulaiskaupunginjohtajien virkojen perustamiset ja kelpoisuusehtojen vahvistamiset (asia 10)

• Vantaan kaupungin tietotilinpäätös 2018 (asia 7) 

• Asemakaavan muutos Tikkurilassa / Kielotie 13 (asia 39)

Kokouksen esityslista kokonaisuudessaan paatokset.vantaa.fi.

#vantaa #kaavoitus #myyryork #mal-sopimus #ilmasto

Muutama huomio muusta listasta:

- Apottia ei kannata hyväksyä ennen kuin järjestelmä on saatu oikeasti toimivaksi. Tämä virhe tehtiin samalle pohjalle tehdylle sosiaali-ja terveystoimen järjestelmälle muistaakseni Tanskassa, ja homma kusee vieläkin, eikä toimi kaikilta osin. Organisaation toiminnan kipuilu asian kanssa on tullut tosi kalliiksi. Järjestelmä kannattaaa hyväksyä vasta kun kaikki todella toimii.

- Raution ja kumppaneiden aloite Velmulle vuokrattavasta tilasta missä nyt ovat: Velmulle löydettävä taloudellisesti kohtuullinen ratkaisu. Rakennus on tarpeen pitää kunnossa.

- Vahvelaisen ja Tuomelan aloite erityislasten koulukuljetusten järjestämiseksi vuoroasumistilanteissa myös etävanhemman kotoa torpattiin jälleen. Näitä on tosi vähän, eikä se maksaisi paljoa jos Vantaan sisällä voitaisiin järjestää. Kysymys on erityislapsista, jotka todella tarvitsevat koulukyydin.

28.4.2019 11:25
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
26.4.2019

Kaupunginhallituksessa MAL-soppari ja Myyrmäen kaavarunko

MAL 2019 -suunnitelmassa haasteena löysät ilmastotavoitteet, Myyrmäen kaavarungossa on vaikea löytää tilaa tulevaisuuden tarpeet täyttävälle terminaalille jossa junan ja ratikan vaihto olisi sujuva ja busseja mahtuisi asemalle aiempaa enemmän. 

MAL-sopimus

Vantaan kaupunginhallitus käsittelee kokouksessaan 29. huhtikuuta Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnitelman (MAL 2019) hyväksymistä (asia 43). Suunnitelmassa kuvataan, miten seutua kokonaisuutena pitäisi kehittää vuosina 2019–2050. 

Äänestytin sopimuksen 50% liikenteen päästövähenystavoitteen HSL:n hallituksessa. Vihreät hävisivät äänestyksen porvareille. Tavoite on nyt sama kuin Pelkosenniemellä, eikä tue pääkaupunkiseudun kuntien omia hiilineturaaliustavoitteita. Liikenteen kasvihuonekaasujen päästöjä leikataan vähintään 50 prosenttia vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tavoite vaatii myös sähköautojen rajua kasvua ja edellyttää tietullien vähentävän liikennettä. Samaan aikaan HSL tekee vastakkaisia päätöksiä nostamalla itä-Vantaan ja Tuusulan joukkoliikenteen lipunhintoja vyöhykeuudistuksessa.

Sen sijaan asuntorakentamistavoitteet ja näiden sijoittuminen on melko hyvällä mallilla. Vantaa tullee ylittämään tavoitteet. MAL 2019 -suunnitelman pohjalta valmistellaan ja neuvotellaan MAL-sopimus 2020–2023 valtion, seudun kuntien ja HSL:n kesken.

HSL:ssä vaadin myös eri hankkeiden yhteiskuntataloudellisia kustannuksia sekä CO2 päästövaikutuksia tiedoksi hallitukselle. Tiedot ovat olemassa, mutta niitä ei tässä vaiheessa annettu. Neuvottelun jälkeen vastaisuudessa nämä tiedot luvattiin toimittaa päättäjille. Iso kasa hankkeita piti kuitenkin priorisoida toteutusjärjestykseen. Jos päättäjät eivät saa edes tietää mitä ilmastovaikutuksia on eri vaihtoehdoilla, hiilitietoinen päätöksenteko on mahdotonta.

Viime kaupunginvaltuustossa tein aloitteen hiilitietoisesta päätöksenteosta,ja sen allekirjoitti yli puolet valtuustosta.

Myyrmäen kaavarunko

Kaupunginhallitus käsittelee kokouksessaan myös Myyrmäen kaavarunkoa (asia 35), jossa kehitetään kasvavaa ja tiivistyvää kaupunginosaa. Tavoitteena on viihtyisä ja vehreä asuinympäristö ja elinvoimaisena kehittyvä keskusta. 

Kaavarungossa kaupunkirakenteen tiivistämisen periaatteena on tehokkaampi ja korkeampi rakentaminen erityisesti Myyrmäen ja Louhelan asemien läheisyydessä. Vehreät katutilat, puistot ja suuret ympäröivät viheralueet halutaan säilyttää vastapainona tiiviille rakentamiselle.

Suunnittelussa tukeudutaan vahvasti Myyrmäen henkeen ja kaupunkikulttuuriin. Myyrmäkeä kehitetään omaleimaiseksi, muista keskustoista erottuvaksi ja tunnistettavaksi alueeksi. Alueen kaupunkikuvallista identiteettiä ”MyyrYork” vahvistetaan. Uudelle rakentamiselle esitetään kaupunkikuvalliset ja arkkitehtoniset linjaukset.

Vihreät peräänkuuluttivat ratikkalinjauksia Myyrmäen alueella. Ne olivat saaneet kritiikkiä aiemmissa versioissa mutkaisuutensa vuoksi. Asia jäi viimeksi pöydälle.

Muita kokouksen aiheita

• Uusi Vantaa -organisaatiomuutokseen liittyvät apulaiskaupunginjohtajien virkojen perustamiset ja kelpoisuusehtojen vahvistamiset (asia 10)

• Vantaan kaupungin tietotilinpäätös 2018 (asia 7) 

• Asemakaavan muutos Tikkurilassa / Kielotie 13 (asia 39)

Kokouksen esityslista kokonaisuudessaan paatokset.vantaa.fi.

#vantaa #kaavoitus #myyryork #mal-sopimus #ilmasto

Muutama huomio muusta listasta:

- Apottia ei kannata hyväksyä ennen kuin järjestelmä on saatu oikeasti toimivaksi. Tämä virhe tehtiin samalle pohjalle tehdylle sosiaali-ja terveystoimen järjestelmälle muistaakseni Tanskassa, ja homma kusee vieläkin, eikä toimi kaikilta osin. Organisaation toiminnan kipuilu asian kanssa on tullut tosi kalliiksi. Järjestelmä kannattaaa hyväksyä vasta kun kaikki todella toimii.

- Raution ja kumppaneiden aloite Velmulle vuokrattavasta tilasta missä nyt ovat: Velmulle löydettävä taloudellisesti kohtuullinen ratkaisu. Rakennus on tarpeen pitää kunnossa.

- Vahvelaisen ja Tuomelan aloite erityislasten koulukuljetusten järjestämiseksi vuoroasumistilanteissa myös etävanhemman kotoa torpattiin jälleen. Näitä on tosi vähän, eikä se maksaisi paljoa jos Vantaan sisällä voitaisiin järjestää. Kysymys on erityislapsista, jotka todella tarvitsevat koulukyydin.

28.4.2019 11:25
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.