Laadukas peruskoulu kaikille
Peruskoulun opetukseen on panostettava. Vaikka PISA-tutkimuksissa pärjätään, koulujen säästöt uhkaavat opetuksen tasoa. Koulupudokkaiden osuus kasvaa koko ajan.
Koulu- ja päiväkotiryhmien tulee olla riittävän pieniä. Jo kolme syrjäytynyttä nuorta maksavat enemmän kuin irtisanottavat 100 kouluavistajaa. 90-luvun säästöistä syntyi suuria kustannuksia: 1987 syntyneestä ikäluokasta 20% on mielenterveysongelmaisia ja 17% jätti opiskelun pelkkään peruskouluun (THL:n valtakunnallinen "Köyhyys periytyy" -tutkimus 2011).
Itsenäinen oppiminen ja erityinen tuki
Liian suuret ryhmät haittaavat oppimista. Itsenäinen oppiminen toimii hyvin osalle, osalle taas ei. Tämä ei saa pudottaa kyydistä. Ammatillisesta avustajista ja kouluavustajista ei saa säästää niin että osa oppilaista syrjäytyy: Kaikille on taattava oppimisen mahdollisuudet. OAJ:n selvityksen mukaan erityinen tuki on riittämätöntä.
Opettajat kokevat riittämättömyyden tunnetta. Työrauha heikkentynyt, on johtamisohgelmia ja täydennyskoulutusta ei ole riittävästi. "Vaikuttaa siltä, että oppilaan tuki kyllä suunnitellaan ja kirjataan pedagogisiin asiakirjoihin, mutta käytännössä sitä ei pystytä toteuttamaan. Opettajan aika ei riitä huomioimaan jokaista oppilasta haluamallaan tavalla." (https://www.oaj.fi/ajankohtaista/julkaisut/2017/oppimisen-tukipilarit--o...)
Joissain luokissa erityisoppilas voi viedä yleisopetukselta aikaa paljon, ja joissain erityisoppilaita ei ehditä huomata. Parissa vuosikymmenessä erityistä tukea saavien oppilaiden määrä on yli kaksinkertaistanut. 2017 vajaa viidesosa peruskoulun oppilaista sai eriasteista oppimisen tukea. Lähikouluperiaate on hyvä, mutta se vaatisi kaikille riittävää tukea - tekeviä käsiä - ja niitä ei ole olllut tarpeen mukaan. Näin erityisluokkien lakkauttaminen on ollut pikemminkin säästötapa. Ja Kallis, sillä se tuottaa koulupudokkaita ja huonoa oppimista.
Digioppiminen
Diginatiiveiksi syntyvän sukupolven on hyvä saada hyvät edellytykset digielämän välineiden ymmärtämiseen. Tämä ei kuitenkaan saa tarkoittaa, että ne, joille on oppimisen kannalta helpompi ymmärtää kirjoista asioita, eivät kirjoja saisi. Ohjelmoinnin kanssa on hyvä puljata, mutta tiedon saanti ei voi olla pelkästään digilaitteista kiinni.
Kielikylpyjä ja luonnollista oppimista
Pieni lapsi oppii luonnollisesti ja nopeasti uuden kielen. Silti peruskouluissa ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa vasta toisella luokalla. Oppiminen olisi kuitenkin helpointa jo päiväkodissa, ja sen jatkaminen ensimmäisellä luokalla sujuisi kuin leikki. Eikä kielen opetuksen tule olla oppikirjoista pänttäämistä, vaan kanssakäymistä ja leikkimistä niin että oppiminen on kivaa.
Kouluterveydenhuolto uudistettava
Koululaisten ongelmat lisääntyvät. Useat tutkimukset ja kyselyt vahvistavat tämän. Samanaikaisesti kouluterveydenhuollon voimavarat ovat kuitenkin vähentyneet. Lisäksi voimavarat suunnataan osittain väärin. Sairaudet ovat muuttuneet liikalihavuudeksi ja mielenterveysongelmiksi, kuten masennukseksi. Kouluissa voimavarat tulisi suunnata nykyistä enemmän mielenterveyden tukemiseen. Kouluterveydenhoitajien ja opettajien tulisi saada koulutusta erityisesti mielenterveysongelmien tunnistamiseen ja henkiseen tukeen. Myöskään sisäilmaoireita ei tunnisteta.
Kouluruoka
Nollatoleranssi koulukiusaamiselle
Kiusaamisongelmiin on suhtauduttava vakavasti - henkinen väkivalta voi olla fyysistä pahempaa. Koulujen liikunta- ja taidekerhoja tulee saada jokaiselle ala-asteelle, ettei lasten tarvitse viettää iltapäiviään oman onnensa nojassa. Monikulttuurisuus on arkipäivää ja se on otettava huomioon myös kouluterveydenhuollossa.
Sisäilmaongelmat korjattava
Sisäilmaongelmissa on oltava nollatoleranssi. Viat on korjattava heti, ja oreikyselyillä on hyvä seurata terveyshaittojen kehittymistä. Oireilmoitukset eivät riitä seuraamaan sisäilmatilannetta, sillä harva tietää mitä kaikkea sisäilmanoireet voivat olla. Koko Suomen kattava koulujen sisäilmakysely ei maksaisi paljoakaan.
Lapsille, joiden epäillään saavan oireita sisäilmasta, on tarjottava tiloja jotka eivät aiheuta terveyshaittaa. Tulee kuitenkin muistaa, että myös ne, jotka vasta altistuat ja joille ei ole vielä puhjennut sisäilman aiheuttamaa sairautta, altistuvat. (Useissa muissa blogeissa kerron sisäilmaongelmien taittamisesta).
Liikunta
Kirjoita uusi kommentti