Ilmastonmuutosta ei pysäytetä ilman oikeita päästövähennystavoitteita
Ihmisten ja luonnon hyvinvointia vakavasti uhkaava ilmastonmuutos on jo täällä. IPCC:n kansainvälisen ilmastoraportin (2019) mukaan maailmanlaajuiset nettopäästöt tulee kääntää jyrkkään laskuun jo 2020, jos maapallon lämpeneminen halutaan pitää korkeintaan 1,5 asteessa.
Esimerkiksi Helsinki ja Espoo tavoittelevat hiilineutraaliutta 2035 mennessä ja Vantaa 2030 mennessä. Jotta tavoitteet voisivat toteutua, kuntien välisen MAL-sopimuksen liikenteen päästövähennystavoitteen tulisi 50 prosentin sijaan olla lähes 70 prosenttia.
Suomi on sitoutunut toteuttamaan 50 prosentin liikenteen päästövähennykset. Alueilla, joilla asutaan ja liikutaan tiiviisti, tulee toteuttaa näistä vähennyksistä merkittävin osa. Muutoksia on huomattavasti hankalampaa tehdä alueilla, joilla joukkoliikennettä ei ole.
Julkisen liikenteen järjestäminen ja sähköistäminen on merkittävästi kannattavampaa Helsingin seudulla, kuin Kainuussa, ja saa aikaan suuremmat päästövähennykset.
MAL-sopimus sementoi alueen maankäytön, asumisen ja liikenteen suunnittelun seuraavaksi 30 vuodeksi. Nyt on oikea aika tehdä ilmastonmuutoksen kannalta vastuullinen, realistinen sopimus.
Sirpa Siru Kauppinen, Ympäristötekniikan M.Sc., Vantaan kaupunginvaltuuston II vpj. (vihr.), HSL:n hallituksen jäsen, eduskuntavaaliehdokas
Alviina Alametsä, VTK, Helsingin kaupunginvaltuutettu (vihr.), HSL:n hallituksen jäsen
Sanna Tuhkunen, muusikko, Tuusulan kunnanvaltuutettu (vihr.), HSL:n hallituksen varajäsen
Kirjoitus on julkaistu paikallislehdissä.
Kirjoita uusi kommentti