Tulevaisuuden liikennejärjestelyt ja maankäyttö - kaupunginhallituksessa MAL-lausunto ja maakuntakaava
Maanantain kaupunginhallituksessa Vantaa antaa lausunnon MAL-suunnitelmaan, Uudenmaan maakuntakaavaan ja listalla on myös hallintosäännön muutos.
MAL-lausunto
Vantaan lausuntoehdotus on melko myötäkarvainen. Suunnitelmassa on erittäin paljon hyvää, mutta parannettavaakin löytyy.
Liikenteen päästövähennystavoite 50% on
- Aivan vaatimaton ilmastonmuutoksen tarvittavaan hillintään nähden
- Vaatimaton siihen että tämä Suomen 50% päästävähennystavoite on minimi, ja perustuu jo nyt vanhentuneisiin tavoitteisiin
- Ei toteuta Vantaan (ja Espoon, Helsingin jne) hiilineutraaliustavoitteita.
- Pääosa Suomen liikenteen päästövähenyksestä on mahdollista toteuttaa pääkaupunkisedulla, ei Pelkosenniemellä, sillä täällä on mahdollisuus järjestää joukkoliikennettä. Siksi Pääkaupunkiseudun tavoitteen tuilisi olla suurempi kuin vaikkapa Kainuussa.
- HSL:ssä vihreät äänestyttivät tavoitteen nostamisen 50:%:sta 60%:iin ja hävisivät niukasti.
Kun HSL:n valmistelussa selvisi että tätäkään tavoitetta ei kuntien ehdottamilla hankkeilla saavuteta (eihän hankkeita sillä silmällä tehtykään), ehdotusta viilattiin paremmaksi mutta eniten vain sähköautojen osuutta nostettiin. Ilman että siihen on mitään reaalisia keinoja sen enempää. Sähköautoilua pitää sinnikkäästi edistää mm. toisenlaisella verouudistuksella kuin nykyinen ehdotus (joka laskee suuripäästöisten autojen veroa), mutta näillä näppylöillä osuuden noin jyrkkä nosto on epärealistinen.
Tämän vuoksi
- Tarvitaan kustannustehokkaita enemmän pieniä hankkeita jotka vähentävät autolua (pyöräily, parkit jne),
- Parannetaan joukkoliikenteen osuutta nostamalla enemmän palvelutasoa.
- Erityisesti pääkaupunkiseudun poikittalsliikennettä on parannettava.
- Lisätään ensimmäiseen koriin raide- ja joukoliikennehankeita (kuten vaikkapa Kerava-Nikkilä -rata, joka on suorastaan halpa).
- Kuntien tulisi miettiä enemmän kestävää liikkumista edistäviä hankkeita lisää suhteessa autoilua edistäviin hankkeisiin.
- Ratikkasuunnitelmat tulisi tehdä kokonaisuutena, jolloin niistä tulisi toimiva verkko, nyt yksittäiset kunnat ajavat omia sirpalemaisia hankkeitaan.
- Ratikan nopeuden tulisi olla kilpailukykyinen autoilun kanssa, ei vain kävelyn ja pyöräilyn.
- Riittävän nopea raideverkko myös mahdollistaisi halvan ratikkaraiteen (halvempi kuin juna tai metro) rakentamisen ympäryskuntiin, kuten Klaukkalaan, Sipooseen jne. Nykysuunnitelmassa Espoon ja Vantaan suunnitelmat raiteet ovat siihen liian hitaita jolloin matka-aika tulisi liian pitkäksi.
- Tämän lisäksi voisi miettiä voiko tulevaa rakentamista keskittää vielä paremmin hyvien juokkoliikenneyhteyksien varrelle. Tätä jo korjattiin.
HSL:ssä vihreät äänestyttivät MAL-suunnitelman liikenteen päästövähennystavoitteen nostamista 50%:sta 60%:iin, mutta hävisivät niukasti.
On myös riski että suunnitellut tietullit tulevat tarvittavaa hitaammin koska niiden tulee saavuttaa poliittinen hyväksyntä. Tietulleissa on myös haasteita: joukkoliikenteen on tarjottava vaihtoehto autoilulle, jotta niistä ei tule pelkkää rahastusta.
Muut asiat
Muina asioina kaupunginhallituksen listalla on hallintosäännön uudistus jossa pitää pitää huolta että kaavamuutksia ei valu pois demokraattisesta päätöksenteosta pois, sekä Uudenmaan maakuntakaava, jossa MAL-teemojen lisäksi haasteena on mm.
- Vantaa torppaa Tallinnatunnelin
- Kehä IV
- Viheryhteyksien säilyminen ja arvokkaiden luontoalueiden säilyttäminen
Kuulen mielelläni ajatuksia näistä tai muista asioista.
Kirjoita uusi kommentti