Kaupunginhallituksessa ratikan linjaus Tikkurilassa
Ratikan suunnittelutyö välille Mellunkylä-Hakunila-Tikkurila-Aviapolis alkoi jo keväällä 2018 ja jatkuu syksyyn 2019 asti. Ratikan reitin pituudeksi on suunniteltu noin 20 kilometriä ja sen on määrä kuljettaa jopa 80 000 matkustajaa vuorokaudessa. Rakennustyöt alkavat aikaisintaan 2025, jolloin ensimmäiset matkustajat pääsisivät ratikan kyytiin 2030-luvun alussa.
Tikkurilan linjauksen osalta on tutkittu neljää eri vaihtoehtoa, joista kaupunginhallitukselle esitetään vaihtoehtoa (VE 3 Dixi), joka alittaisi pääradan ja Dixin kauppakeskuksen uudessa tunnelissa. Betonitunneli jatkuisi Ratakujan alitse ja Tikkuparkin sivuitse alittaen Kirjastopuiston ja nousisi ylös maanpinnalle vasta Kielotien kohdalla. Vaihtoehtoa on pidetty ennakkoon toimivuuden ja mukavuuden kannalta parhaana, sillä Tikkurilan asema toimisi kätevänä vaihtopysäkkinä junalla matkustaville.
Kun tuhannet ihmiset vaihtavat liikenevälineestä toiseen, käyttöliittymä on äärimmäisen tärkeä. Ensimmäiset suunnitelmat olisivat kierrätäneet ratikan kauempaa, jok a olisi hidastanut oaits vaihtoa, niin myös matka-aikaa koko radalla. Jokainen minuutti lisää liikennöintikustannuksia.
Yleissuunnitelmassa suositellun linjauksen rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 62 miljoonaa euroa, ja summa perustuu muun muassa Raide-Jokerista ja Tampereen raitiotiestä saatuihin tietoihin. Tunnelin kustannuksia on kuitenkin vaikea tietää tarkkaan. Tästä syystä varavaihtoehdoksi esitetään nykyisen yleiskaavan mukaista reittiä (VE 0), joka alittaisi pääradan Valkoisenlähteentien katualueella. Selvitysten mukaan se olisi kuitenkin pikaraitiotieksi hidas, eikä edistäisi parhaimmalla tavalla kulkua Itä- ja Keski-Vantaan välillä.
Raititoien nopeuttaminen myös muilla osuuksilla on tärkeää, jotta se kilpailisi matka-ajassa autoilun ei vain kävelyn tai pyöräilyn kanssa. Ilmastotavoitteita ei saavuteta jollei nopeudeltaan kilpailukykyistä joukkiliikennettä järjestetä. Erityisen kipeä asia on poikittaisliikenteessä, jonka ruuhkautumiskehitys on kestämätön.
Erityiseksi ongelmaksi poikittaisen joukkoliikenteen puutteet muodostuvat kun tietullisuunnitelmat toteutuvat: Vantaa jaetaan sektoreihin, joiden rajojen ylittäminen maksaa. Jotta tästä ei tulisi pelkkää rahastusta, tulee olla myös riittävän nopea joukkoliikennevaihtoehto.
Taustatietoa:
- Raitiolinjan pituus noin 20 kilometriä
- Keskimääräinen pysäkkiväli 800 metriä (eli puolivälistä 400m)
- Maksiminopeus 70 km/h
- Keskinopeus 24 km/h (todennäköisesti hitaampi)
- Vuoroväli 7,5 – 10 minuuttia (hiljaiset tunnit 20min)
- Liikennöintiaika 04:00-01:00
- Matkustajakapasiteetti /vaunu 150 matkustajaa (bussilla 71 matkustajaa)
- Ennustettu matkustajamäärä noin 80 000 matkustajaa / vuorokausi
Vantaalla varaudutaan tämän lisäksi myös muihin raitioteihin. Yleiskaavan yhteydessä tutkitaan esimerkiksi raitiotieyhteyttä Jumbolta Tammiston läpi kohti Helsinkiä, sekä Pakkalasta länteen kohti Myyrmäkeä suuntautuvaa linjaa. Myös nykyisen runkolinjan 560 raideyhteydeksi muuttamiseen varaudutaan.
Espoon ja Helsingin alueella on vielä enemmän raitiotiehankkeita. Nämä tulisi suunnitella kokonaiseksi verkoksi, joka tarjoaa hyvän vaihtoehdon liikkumiselle. Esimerkiksi Kalajärven raide olisi halvempi vetää Myyrmäen asemalle, ja Myyrmäen ja Leppävaaran välinen yhteys uupuu kokonaan. Järkevä kokonaisuus arjen liikkumiseen on tärkeä houkuteltaessa Itämeren alueella elinkeinoelämän ja asukkaiden sijoittumisessa.
Riittävän nopea raitiotie myös mahdollistaa raitiotieverkon laajentamisen Sipooseen, Klaukkalaan tai muualle ympäryskuntiin ilman että kokonaismatka-aika käy kohtuuttomaksi.
Vantaan ratikan suunnittelu on osa käynnissä olevaa Vantaan yleiskaava 2020 -työtä.
Kaksi uutta päiväkotia
Kielotien päiväkodin hankesuunnitelman (asia 7) ja Länsimäen päiväkodin tarveselvityksen hyväksyminen (asia 8).
Kuohukuja / Myyrmäki kaavamuutos
Myyrmäen asemakaavamuutos asuinrakentamisesta ja liiketilan rakentamisesta Kuohukujan ostoskeskuksen tilalle (asia 25). Kuohukujan ostoskeskus on monissa selvityksissä todettu kulttuurihistorialliselta arvoltaan erittäin merkittäväksi, mutta se on huonokuntoinen ja siksi osin tyhjillään.
Koko esityslista
Kokouksen esityslista on nähtävillä kokonaisuudessaan osoitteessa paatokset.vantaa.fi.
Kirjoita uusi kommentti