Ilmastotavoitteet jäävät saavuttamatta - ympäristöraportti valtuustossa
Hiilineutraaliustavoitteen saavuttaminen vuonna 2030 edellyttää merkittävästi tiukempaa päästövähennystahtia. Vantaan kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet vuodesta 2010 lähtien. Vuoden 2017 päästöt olivat yhden prosentin pienemmät kuin sitä edellisenä vuonna. Kaukolämmön päästöt lisääntyivät 13 prosenttia, ja jätteiden käsittelyn päästöt puolestaan vähenivät 24 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.
Vantaa on valittu yhdeksi kymmenestä Circwaste-edelläkävijäkunnasta, joka on sitoutunut viemään kiertotaloutta konkreettisesti eteenpäin. Aurinkosähkön käyttö on lisännyt suosiotaan ja kaavoituksessa ilmastovaikutusten arviointi oli jo arkipäivää. Asemanseudut kehittyivät suunnitelmallisesti ja pyöräilyyn kannustettiin. Puu-Kivistön asemakaava etenee vauhdilla.
Haasteita Vantaalla on 10 vuotta valmistelua ohjaava mm. palveluverkkouudistus, jonka valmistelussa ei ole ehditty ottaa hiilineutraaliustavoitteita huomioon. Hiilineutraalius vaatisi lähipalvleuita voimakkaan keskittämisen sijaan. Päiväkodit, alakoulutkoulut ja terveyspalvelut kohtuullisesti saavutettavissa.
Toinen haaste Vantaan suunnitelmissa on valmistelussa olevan pikaratikan hitaus. Suunnitellulla nopeudella ja mutkilla se ei tule vähentämään juurikaan autoilua. Raideinvestointi olisi kannattavampi jos sillä saisi päästöjä vähennettyä ja liikennette sujuvoitettua. Valmistelun näkökulma on ollut kaupunkisuunnittelussa mahdollisimman monen asunnon saaminen ratikan läheisyyteen, jonka vuoksi rata ei ole kovin sujuva. Liian vähän huomiota on saanut myös ratikan siirtyminen lyhyiden välimatkojen keskusta-alueelta lähiöihin, jossa välimatkojen pituudet vaativat nopeuden kasvua.
Kaavoituksella ja rakentamisella on erittäin suuri merkitys koko alueen kasvihuonekaasupäästihin vuosikymmeneksi eteenpäin.
HSL-alueen nousujen määrä joukkoliikenteessä kasvoi 2 % vuoteen 2016 verrattuna. Länsimetro aloitti liikennöintinsä 18.11.2017 ja Etelä-Espoon liityntäliikenne aloitettiin 3.1.2018. Kaikki HSL-lähijunaliikenne ajetaan uudella esteettömällä Sm5-junakalustolla.
Ympäristörikoksia Vantaalla on tehtailtu surullisen paljon. Vantaan golf-puiston luvaton maanläjitys on poliisitutkinnassa, ja Kiilassa mm. pohjavesi on pilaantunut. Tärkeä kysymys onkin, miten ympäristöhallinnan pitäisi toimia, jotta tällaista ei enää tapahtuisi?
- Golf-puistosta rakennuslehdessä: https://www.rakennuslehti.fi/2018/06/tarkastusraportit-olisivat-kertoneet-vantaan-kaupungille-golfpuiston-ongelmista-mutta-kukaan-ei-lukenut-niita/
Erityisiä haasteita tavoitteiden toteuttamisessa on johtamisessa. Mm. kaavojen, investointien ja hankkeiden ilmastovaikutuksia ei ole aina huomioitu. Tänä vuonna ympäristöraportissa ei ollut "hymynaamoja, mutta tänä vuonna ei ollut selkeää vertailua tavoitteiden saavuttamisesta.
Vuoden kuluessa aurinkosähkön käyttö on lisännyt suosiotaan ja kaavoituksessa ilmastovaikutusten arviointi oli jo arkipäivää. Viherkerroin on otettu käyttöön. Asemanseudut kehittyivät suunnitelmallisesti ja pyöräilyyn kannustettiin. Uudet ESCO-energiansäätöhankkeet saivat Kuntarahoituksen vihreää rahoitusta.
Laupunkiorganisaation paperin kulutus on laskenut tuntuvasti viime vuosina, ja taustalla vaikuttaa sähköisen arkistoinnin lisäksi turvatulostus ja tulostimien vähentäminen. Luontokoulun ohjattuun toimintaan osallistui vuonna 2017 reilut 3700 ihmistä. Ympäristösertifioituja kouluja oli vuonna 2017 virallisesti 11, eli muutama vähemmän kuin kaksi vuotta sitten. Lähimetsien teemavuoden ansiosta Vantaan luontoretkille osallistuneiden määrä kasvoi yli kaksinkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna.
Vantaa on sitoutunut olemaan hiilineutraali kaupunki vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa, että Vantaalla tulee vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 80 % vuoden 1990 päästöihin verrattuna ja kompensoida jäljelle jäävät päästöt esimerkiksi lisäämällä hiilinieluja tai rahoittamalla vähähiilisyyteen tähtääviä hankkeita muualla. Tavoite on kunnianhimoinen, ja sen toteuttaminen vaatii määrätietoisia toimenpiteitä kaupungilta jokaisella sektorilla. Keväällä 2018 Vantaalla valmistui Hiilineutraali Vantaa 2030 -selvitys, jossa tarkastellaan, mitä lisätoimenpiteitä Vantaan tulisi ottaa käyttöön hiilineutraaliustavoitteeseen pääsemiseksi. Lisätoimenpiteiden tarvetta on vertailtu sellaiseen vuoden 2030 tilanteeseen, jossa jo tehtyjen päätösten lisäksi ei ole otettu muita lisätoimenpiteitä käyttöön (ns. perusskenaario). Tärkeimpiä selvityksessä tarkasteltuja toimenpiteitä ilmastotavoitteeseen pääsemiseksi Vantaalla ovat rakennusten energiatehokkuuden parantaminen, kaukolämmön tuotannossa fossiilisista energianlähteistä luopuminen, kiinteistökohtaiset sähkön- ja lämmöntuotantoratkaisut sekä liikkumisen kasvihuonekaasupäästöjen leikkaaminen muun muassa henkilöautoilua vähentämällä sekä lisäämällä sähköä, biokaasua ja biopolttoaineita käyttävien ajoneuvojen määrää.
Kokouksen esityslistaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa paatokset.vantaa.fi.
* * *
Tässä koko lista:
Kirjoita uusi kommentti