18.6.2018

Hiilineutraalius on monien keinojen summa

Hiilineutraalius on ajanmukainen tavoite. Se on monien keinojen summa.

- Se tarkoittaa joukkoliikenteen osuuden nostamista reippaasti.
- Se tarkoittaa lähiöiden kerrostaloissa lämpökäyrien säätöä ja maalämpöä. Ja tarkkaa pohdintaa saadaanko suurinilmasto päästöjen vähennys polttamalla puuta vai vähentämällä kulutusta ja lisäämällä energian varastointia ja hintajoustoa. Yllättävän suuri osa energiainfrastamme on vain kulutushuippuja varten.
- Se tarkoittaa sitä että lobbaamme valtion suuntaan energiaverotusta, joka edistää ihmiselämän säilymistä maapallolla. Se tarkoittaa sitä että lobbaamme valtion suuntaan myös sähköistä liikkumista, ja pääsemme samalle tielle mitä muut pohjoismaiden kaupunkiseudut ovat jo kulkeneet yli 10 vuotta.
- Se tarkoittaa sitä että betonin sijaan käytämme puuta kaikessa uudessa rakentamisessa. Ja että omassa rakentamisessa rakennusvalvonta toimii eikä villat kastu. 
- Se tarkoittaa fiksua kaavoitusta, jossa luontoalueet hengittävät puhdasta ilmaan tiiviisti ja ekologisesti rakennettuihin keskustoihin raiteiden äärellä.
- Se tarkoittaa ratikkaa, joka vähentää autoilua ja tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon työmatkaliikenteelle. Poikittaisliikenteen runkolinjaa aina Hakunilasta Leppävaaraan ja pidemmälle.

 

Se ei tarkoita nykyistä hidasta ratikkaa, joka keräilee mummot lähikauppaan keskustojen sisällä. Se ei tarkoita niin niukkoja resursseja rakennusvalvonnassa että sisäilmarempat alkavat 10 vuoden sisällä.

- Joukkoliikenteeseen on satsattava tulevaisuudessa. Tämä tarkoittaparin vuoden päästä esimerkiksi vyöhykkeiden laajentamista tasatariffiin, sillä simppeli järjestelmä on kustannustehokkain tapa lisätä sen käyttäjiä.
- Se tarkoittaa että mietimme tehokkuutta erilaisissa toiminnoissa, teemme yhteistyötä yritysten kanssa ja tarjoamme mahdollisuuksia siihen että kaupunkiympäristössämme vihreät työpaikat voivat hyvin.

 

Lämmin kiitos valmistelijoille hyvästä ohjelmasta. Nyt on vielä mahdollistettava tämä ohjelman toteuttaminen. Tämä vaatii käytännössä myös resursseja sen toteuttamiseen, että virkamiehet eivät uuvu isojen tavoitteiden äärellä.

Meillä on tahtotila, ja nyt tarvitaan ihmiset toteuttamaan se. 

 

Puheeni valtuustossa 18.6.2018

Avainsanat: ilmastonmuutos, energiantuotanto, resurssiviisaus, joukkoliikenne, pikaratikka, raitiotie, sähköauto, tietullit, ruuhkamaksut, 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
18.6.2018

Hiilineutraalius on monien keinojen summa

Hiilineutraalius on ajanmukainen tavoite. Se on monien keinojen summa.

- Se tarkoittaa joukkoliikenteen osuuden nostamista reippaasti.
- Se tarkoittaa lähiöiden kerrostaloissa lämpökäyrien säätöä ja maalämpöä. Ja tarkkaa pohdintaa saadaanko suurinilmasto päästöjen vähennys polttamalla puuta vai vähentämällä kulutusta ja lisäämällä energian varastointia ja hintajoustoa. Yllättävän suuri osa energiainfrastamme on vain kulutushuippuja varten.
- Se tarkoittaa sitä että lobbaamme valtion suuntaan energiaverotusta, joka edistää ihmiselämän säilymistä maapallolla. Se tarkoittaa sitä että lobbaamme valtion suuntaan myös sähköistä liikkumista, ja pääsemme samalle tielle mitä muut pohjoismaiden kaupunkiseudut ovat jo kulkeneet yli 10 vuotta.
- Se tarkoittaa sitä että betonin sijaan käytämme puuta kaikessa uudessa rakentamisessa. Ja että omassa rakentamisessa rakennusvalvonta toimii eikä villat kastu. 
- Se tarkoittaa fiksua kaavoitusta, jossa luontoalueet hengittävät puhdasta ilmaan tiiviisti ja ekologisesti rakennettuihin keskustoihin raiteiden äärellä.
- Se tarkoittaa ratikkaa, joka vähentää autoilua ja tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon työmatkaliikenteelle. Poikittaisliikenteen runkolinjaa aina Hakunilasta Leppävaaraan ja pidemmälle.

 

Se ei tarkoita nykyistä hidasta ratikkaa, joka keräilee mummot lähikauppaan keskustojen sisällä. Se ei tarkoita niin niukkoja resursseja rakennusvalvonnassa että sisäilmarempat alkavat 10 vuoden sisällä.

- Joukkoliikenteeseen on satsattava tulevaisuudessa. Tämä tarkoittaparin vuoden päästä esimerkiksi vyöhykkeiden laajentamista tasatariffiin, sillä simppeli järjestelmä on kustannustehokkain tapa lisätä sen käyttäjiä.
- Se tarkoittaa että mietimme tehokkuutta erilaisissa toiminnoissa, teemme yhteistyötä yritysten kanssa ja tarjoamme mahdollisuuksia siihen että kaupunkiympäristössämme vihreät työpaikat voivat hyvin.

 

Lämmin kiitos valmistelijoille hyvästä ohjelmasta. Nyt on vielä mahdollistettava tämä ohjelman toteuttaminen. Tämä vaatii käytännössä myös resursseja sen toteuttamiseen, että virkamiehet eivät uuvu isojen tavoitteiden äärellä.

Meillä on tahtotila, ja nyt tarvitaan ihmiset toteuttamaan se. 

 

Puheeni valtuustossa 18.6.2018

Avainsanat: ilmastonmuutos, energiantuotanto, resurssiviisaus, joukkoliikenne, pikaratikka, raitiotie, sähköauto, tietullit, ruuhkamaksut, 

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.