17.5.2018

Tiemelua vähennettävä meluvalleilla

Neljännes pääkaupunkiseudun asukkaista asuu tieliikenteen vaarallisena pidetyn 55 desibelin rajan ylittävällä melualueilla (2017). Keinoksi melun vähentämiseen valitaan usein asuntorakentamisen rajoittaminen kaavassa sen sijaan, että puututtaisiin melun alkuperäiseen syyhyn - liikenteeseen. Asuntorakentamisen lisäksi moni luontoalue kärsii melusta. 

Liikenteen melun ja pienhiukkaspäästöjen torjuminen edistää kaikkien terveyttä ja hyvinvointia. Tätä voidaan tehdä lukuisin keinoin, kuten vähentämällä nastarenkaita ja edistämällä sähköautoja. Puhtaampaa kaupunki-ilmaa saamme myös panostamalla viheralueisiin ja joukkoliikenteeseen ja autoilulle kilpailukykyisiin raiteisiin. Vilkkaille teille on kuitenkin tärkeää rakentaa meluvalleja. Niitä ovat etenkin Kehä III, Lahdenväylä ja Hämeenlinnanväylä, jotka aiheuttavat merkittävän meluhaitan lähialueille.

Meluvalleja ei ole suunnitelmista huolimatta juuri toteutettu. Meluvallit tuleekin ottaa osaksi MAL-sopimusta, jossa sovitaan liikennehankkeista, ja asetetaan rakentamiselle tavoitteita. Meluvallien rakentaminen vähentäisi rakentamisen rajoitteita ja kustannuksia hyvien liikenneyhteyksien lähellä. Pääkaupunkiseutu tarvitsee yhteisen meluohjelman ongelman ratkaisemiseksi.

Alviina Alametsä, Helsingin kaupunginvaltuutettu, vihreät
Sirpa Siru Kauppinen, Vantaan kaupunginvaltuuston II vpj, vihreät"

Kirjoitus julkaistu Helsinginsanomissa 7.5. 2018

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
17.5.2018

Tiemelua vähennettävä meluvalleilla

Neljännes pääkaupunkiseudun asukkaista asuu tieliikenteen vaarallisena pidetyn 55 desibelin rajan ylittävällä melualueilla (2017). Keinoksi melun vähentämiseen valitaan usein asuntorakentamisen rajoittaminen kaavassa sen sijaan, että puututtaisiin melun alkuperäiseen syyhyn - liikenteeseen. Asuntorakentamisen lisäksi moni luontoalue kärsii melusta. 

Liikenteen melun ja pienhiukkaspäästöjen torjuminen edistää kaikkien terveyttä ja hyvinvointia. Tätä voidaan tehdä lukuisin keinoin, kuten vähentämällä nastarenkaita ja edistämällä sähköautoja. Puhtaampaa kaupunki-ilmaa saamme myös panostamalla viheralueisiin ja joukkoliikenteeseen ja autoilulle kilpailukykyisiin raiteisiin. Vilkkaille teille on kuitenkin tärkeää rakentaa meluvalleja. Niitä ovat etenkin Kehä III, Lahdenväylä ja Hämeenlinnanväylä, jotka aiheuttavat merkittävän meluhaitan lähialueille.

Meluvalleja ei ole suunnitelmista huolimatta juuri toteutettu. Meluvallit tuleekin ottaa osaksi MAL-sopimusta, jossa sovitaan liikennehankkeista, ja asetetaan rakentamiselle tavoitteita. Meluvallien rakentaminen vähentäisi rakentamisen rajoitteita ja kustannuksia hyvien liikenneyhteyksien lähellä. Pääkaupunkiseutu tarvitsee yhteisen meluohjelman ongelman ratkaisemiseksi.

Alviina Alametsä, Helsingin kaupunginvaltuutettu, vihreät
Sirpa Siru Kauppinen, Vantaan kaupunginvaltuuston II vpj, vihreät"

Kirjoitus julkaistu Helsinginsanomissa 7.5. 2018

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.