Tiemelua vähennettävä meluvalleilla
Neljännes pääkaupunkiseudun asukkaista asuu tieliikenteen vaarallisena pidetyn 55 desibelin rajan ylittävällä melualueilla (2017). Keinoksi melun vähentämiseen valitaan usein asuntorakentamisen rajoittaminen kaavassa sen sijaan, että puututtaisiin melun alkuperäiseen syyhyn - liikenteeseen. Asuntorakentamisen lisäksi moni luontoalue kärsii melusta.
Liikenteen melun ja pienhiukkaspäästöjen torjuminen edistää kaikkien terveyttä ja hyvinvointia. Tätä voidaan tehdä lukuisin keinoin, kuten vähentämällä nastarenkaita ja edistämällä sähköautoja. Puhtaampaa kaupunki-ilmaa saamme myös panostamalla viheralueisiin ja joukkoliikenteeseen ja autoilulle kilpailukykyisiin raiteisiin. Vilkkaille teille on kuitenkin tärkeää rakentaa meluvalleja. Niitä ovat etenkin Kehä III, Lahdenväylä ja Hämeenlinnanväylä, jotka aiheuttavat merkittävän meluhaitan lähialueille.
Meluvalleja ei ole suunnitelmista huolimatta juuri toteutettu. Meluvallit tuleekin ottaa osaksi MAL-sopimusta, jossa sovitaan liikennehankkeista, ja asetetaan rakentamiselle tavoitteita. Meluvallien rakentaminen vähentäisi rakentamisen rajoitteita ja kustannuksia hyvien liikenneyhteyksien lähellä. Pääkaupunkiseutu tarvitsee yhteisen meluohjelman ongelman ratkaisemiseksi.
Alviina Alametsä, Helsingin kaupunginvaltuutettu, vihreät
Sirpa Siru Kauppinen, Vantaan kaupunginvaltuuston II vpj, vihreät"
Kirjoitus julkaistu Helsinginsanomissa 7.5. 2018
Kirjoita uusi kommentti