Kaupunginhalltuksessa Tikkurilan vanhustenkeskus, sotepilotointia ja kaupunkisuunnittelun työohjelma
Kaupunginhallituksessa Kuusikon koulun peruskorjaus, valinnavapauspilotointi, Hiekkaharjun kullervonpuisto sekä kaavoja.
Tikkurilan vanhustenkeskus (7)
Kaupungin väestöennusteen mukaan 75-vuotta täyttäneiden määrä kasvaa Vantaalla vuosina 2017–2027 74% (9 211 henkilöä). Vantaan väestöstä 75-vuotta täyttäneiden osuus on 8,4% vuonna 2027. Tikkurilan suuralueen väestöstä 8,1% on 75-vuotta täyttäneitä vuonna 2027. Tikkurilan vanhustenkeskuksen sisältyy vuosien 2014–2023 palveluverkkosuunnitelmaan. Tikkurilan vanhustenkeskuksen tarveselvitystyössä on tutkittu kahta vaihtoehtoa:
- Simonkodista Tikkurilan vanhustenkeskus (korjaustarpeessa oleva vanha osa puretaan ja tilalle rakennetaan 133 asuntoa uudisosaan (vanhusten tehostettu asumispalvelu: 96 yksiötä, vanhusten palveluasunnot: 34 yksiötä ja 3 kaksiota, asuntojen kokonaismäärä yhdessä säilyvän rakennussiiven asuntojen kanssa on 199))
- Palveluverkko- ja taloussuunnitelmien mukainen uudisrakennus (noin 200 palvelu- ja tehostetun asumispalvelun asuntoa vanhuksille, rakennuspaikka Tikkurilan keskustassa Jokiniemessä, radan itäreunassa, rautatieaseman pohjoisen alikulun välittömässä läheisyydessä kaavamuutoksella muodostettavalla kaupungin omistamalla tontilla.)
Virkamiesten esitys on Simonkodin kehittäminen uudeksi Tikkurilan vanhustenkeskukseksi johon yhdistetään alueen vanhustenpalvelut. Simonkodin vanha osa puretaan. Aterioiden järjestäminen pohditaan yhdessä koko ateriapalvelujärestelmän kanssa.
Sote-uudistuksen tulisi astua voimaan 1.1.2020. mikäli hallitus pysyy aikataulussa. Tarveselvitys tehdään kuitenkin Vantaan kaupungin toimiesta, vaikka toteutus- ja rahoitusratkaisun tekee tuleva maakuntahallinto. Vanhustenkeskuksen huoneistopinta-ala on 9 670 htm2 ja bruttopinta-ala 11 150 brm2 . Rakennuskustannusennuste on 36 000 000 € (alv 0 %). Vanhan osan (5 900 brm2 ) purkukustannusennuste on 600 000 € (alv 0 %). Vuokrakustannusennuste on 16,06 €/m2 / kk, josta pääomavuokran osuus on 11,32 €/m2 /kk ja ylläpitovuokran osuus 4,74 €/m2 /kk. Koko rakennuksen vuosivuokraennuste on ~ 1 864 030 € / v (alv % 0). Vanhustenkeskuksen uudisosan toimintakustannusennuste on ~ 5 600 000 €/v (alv % 0) ja ensikertaisen kalustamisen ja varustamisen kustannusennuste 1 000 000 € (alv % 0). Hankkeen toteutus- ja valmistumisajankohta määräytyy maakuntahallinnon hanke- ja investointipäätösten perusteella myöhemmin.
Kuusikon koulun peruskorjaus (6)
Kuusikon koulurakemnus on kunniltaan moniongelmaminen, ja sen sisäilmaongelmia on vähätelty. Esimerkiksi viemärinhajun rikkiyhdisteet monikertaistavat sairstumisriskin myös muihin kosteusvaurioaltisteista johtuviin sairauksiin. Kuntoselvityksten mukaan olen hieman skeptinen osittaisen peruskorjauksen onnistumisesta. Toki tiloja voidaan nykyaikaistaa, mutta sisäilmaongelmien poistaminen vaatisi laajempaa ja kalliimpaa remonttia. Ja silti terveyshaittojen poistuminen on epävarmaa.
Ollaanko nyt kaatamassa rahaa riittämättömään remonttiin, vai tulisi koulun kunnolla korjaamisen sijaan halvemmaksi uudisrakennus? Kaupungn tulisi tarkastella pidemmällä aikajanalla sitä, kannattaako korjata vai rkaentaa uusi. Usein pitkällä aikajänteellä huonokuntoisimpia rakennuksia ei kannata tekohengittää pikkukorjauksilla, sillä kokonaisuus tulee kalliimmaksi kuin uudisrakennus.
On kuitenkin ensisijaista, että sisäilmaongelmia korjataan niin että niistä ei koidu oppilaille ja henkilökunanlle terveyshaittaa.
Vantaan osallistuminen valinnanvapauspilottiin (12)
Uudellamaalla on poliittinen tahtotila pilotoida valinnanvapauden tärkeimpiä elementtejä eli sote-keskuksia ja suunhoidon yksiköitä, asiakasseteliä tai henkilökohtaista budjettia. Pilotti voi olla myös näiden yhdistelmä. Asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin piloteissa tavoitteena on kokeilla erityisesti sitä, miten koko palveluprosessi sujuu asiakkaan tarpeiden näkökulmasta. Helsingin sosiaali- ja terveystoimi on aloittanut Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän kanssa yhteisen hankehakemuksen tekemisen, johon Vantaa voi osallistua, kumppanuuspyyntö on lähetetty Uudenmaan kunnille ja kuntayhtymille 6.2.2018. Hankehakemuksen valmistelun ja pilotoinnin toivotaan laajentuvan koko Uudellemaalle ja hyödyttävän koko tulevaa maakuntaa.
Koska malleja ei ole kokeilu missään, on hyvä testata toimivuutta ennen kuin se läjähtää koko Suomeen kaikkine ongelmineen. Vammaisjärjestöt ovat kanattaneet sitä että jokaisen kanssa neuvotellaan henkilökohtainen budjetti eli tukea tarvitseva saa valita millaista tukea haluaa. Tämä tosin lisää hallintokuluja - eikä vielä ole tietoa kuinka paljon. Se ei saisi olla itse palveluista pois.
Kaupunkisuunnittelun työohjelma 2018 (16)
Kaupunkisuunnittelun työohjelmassa yksi haastava kohta on Hakkilan Rukiinpyörän alue.
Hiekkaharjun Kulleropuisto (25)
Asukkaat vastustavat alueen kaavoittamista, sillä se toimii lähimetsänä ja virkistysalueena nykyisille asukkaille. Jos alua kaavoitetaan, kuinka okrkea rakentaminen istuu nykyiseen omakotitaloalueeseen? Alue on toisaalta juna-aseman lähellä, ja siltä kannalta järkevä rakennuspaikka.
asfasf
Kirjoita uusi kommentti