15.11.2017

Yksityistäminen, varhaiskasvatus ja lastensuojelu - Budjettikeskustelu 2017

Ryhmäpuheissa otettiin esiin se miten hyvä budjetti oli, ja miten oli huomioitu kaikkien tarpeita ja etsitty kompromisseja. Valtuusto keskusteli varhaiskastatuksesta, lastensuojelusta, sisäilmasta ja koulussa annettavasta tuesta, mutta loppuillasta käytiin idealogista depattia yksityistämisestä ja pohjosmaisesta hyvinvointivaltiosta. 

Tässä budjettipuheeni:

Jännän jäykkä budjetti

Tämä on paras budjetti pitkään aikaan. Moni puhuttu asia toteutuu. Kokoaikainen varhaiskasvatus kaikille. Lastensuojelun kriisin helpottaminen. Pikaratikka. Nuorisotyöttömyys. Ilmastonmuutoksen torjunta. Kolmiportaisen tuen selvitys. Sisäilma-asiat. Ikäihmisten yhteisöllinen asuminen. Ja vaikka mitä. Kiitänkin kaikkia osapuolia hyvästä yhteistyöstä.

Mutta se on jännän jäykkää, kun päätetään vain menokatosta, mutta siinä jätetään pohtimatta se miten kuluja voisi pienentää tuottavilla investoinneilla. Mikään yritys pysyisi pitkään pystyssä tuolla talousajattelulla.

En kannata tuhlausta, mutta joskus säästöt ovat sitä. 

  •  Vantaa tuhoaa kiinteistöomaisuutensa pihistelemällä korjauksissa, huollossa ja ilmastoinnissa.
  • Vantaa syrjäyttää seuraavaa sukupolvea pihistelemällä opetuksessa, varhaiskasvatuksessa.

Ihan vain esimerkkinä: lasten ruoka-aine allergiaa varten tarvitaan joka ikinen vuosi lääkärintodistus päiväkoti- ja kouluruokaa varten. Vantti säästää ehkä jotain laktoosittomissa maitopurkeissa, mutta kustannukset ovat toista kertaluokkaa vuosittain hankittavien tuhansien lääkärintodistusten vuoksi.

Toinen esimerkki: Sisäilmaongelmia yritetään ratkaista osakorjauksin ja tiivistyskorjauksin.  Tutkitusti näiden on harvoin todettu poistavan terveyshaittaa. Sitten näitä tehdään vuodesta toiseen uuden rakennuksen hinnan verran.

Kolmantena esimerkkinä palveluihin investoimisessa yksinäisten vanhusten kerran viikossa kokoontuvat ryhmät: ne vähensivät ray:n kokeilussa 750 eurolla  terveydenhuollon kustannuksia joten voittoa syntyisi sadan vanhuksen ryhmäkuntoutuksessa 750 000 euroa vuodessa. 

Koulujen kolmiportaiseen tukeen ei tullut latin latia, vaikka osa erityislapsista on helisemässä. On hyvä tehdä selvitys. Syy selvitykseen ei saa olla kuitenkaan se, että liian tiukka budjettiraami pakottaa siirtämään akuutteja päätöksiä eteenpäin, jolloin kustannukset kertautuvat koulupudokkaina.

Vantaan päätöksenteossa vaihtoehtokustannukset tulee ottaa tarkasteluun. Tähän haastan uuden kaupunginjohtajan. Päätösten perustelut eivät vaihtoehtokustannuksia laske. Puute johtaa päätöksiin, jotka kasvattavat Vantaan velkataakkaa. 

Pirkko Letto (sdp) puhui lastensuojelusta. 100 lasta odottaa lastensuojeluilmoituksen käsittelyä. 

Emmi Pajunen (vihr) muistutti sisäilma-ongelmista: 67 valtuutetun tulee musitaa että työ on vasta alussa.

Sami Kanerva (kok) puhui kolmiportaisesta tuesta eli erityistä tukea tarvitsevien lasten integroitumisen hyvyydestä. Hänen mukaansa ei ole resurssipulaa. Nykyinen toimintamalli on ollut 5 vuotta käytössä. Tällä hetkellä kaupungin tekeminen ei enää ratkaisevasti parane. Nyt tarvitaan ulkopuolinen näkemys jotta tehdään riippumaton selvitys. 

Säde Tahvanainen (sdp) kiitteli neuvotteluita, ja kerto että ensin haettiin yhdäistviä tavoitteita. Liian suurta harppausta takaisin hallitsemattomaan menokehitykseen ei haluttu tehdä. Yhdistäviä tekijöitä olivat varhaiskasvatusoikeus, sisäilmakorjaukset yhteeän vävhitnää 7 miljoonaa, nuoristyöttömyyden vähentäminen (josta tehdään ohjelma). Vaikka ollaan valoisammalla tiellä, isoja kustannuksia voi tulla työmarkkinaratkasuissa ja sotessa.

Joel Linnainmäki (vihr) puhui aborteista, varhaiskasvatusoikeudesta ja lastensuojelusta. Lastensuojeluun on tehtävä enemmän. Mielenterveuspalvleuissa ja päihdehuollossa pitää äääpst hoitoon nopeammin.

Ulla Kaukola (sdp) puhui siitä että oireilun syynä voi olla myös muu kuin rakennuksista olevat ongelmiat. Esimerkiksi kemikaalit. Salissa kiersi hajutton Vantaa-aloite. Altistuneille hajusteet aiheuttavat oireita. ”Raha ei ole aina ratkaisu kaikkeen”.

Susanna Bruun (sdp) on suunnattoman iloinen siiät että oikeisto lähti tukemaan varhaiskasvatusoikeutta. Se on lapsen oikeus, ja tutkitusti tehokkainta ennaltaehkäisevää lasten suojelutyötä, tukee myöhempää oppimista ja tasaa lähtöeroja. Jos kantaa huolta periytvästä huono-osaista, on epäjohdonmukaista vastustaa kokoaikaista varhaiskasvatusoikeutta.

Voimme jatkossa keskittäy varhaiskasvatuksen sisälllön kehiättmiseen.

Stefan Åstrand (rkp) kiitti että pienet puolueet saivat omia tavoitteitaan mukaan. RKP tulee ajamaan yksityisten maanomistajien oikeuksia tulevassa asuntopoliittisessa ohjemassa. RPK olisi toivonut vetovoimaisuuteen rohkeampaa otetta veotvoima strategialla yritysten ja sukkaiden houkuttelevuudeksi. Palveluseteileitä olisi pitänyt  myös markkinoida.

Minttu Sillanpää (vas) ”Harvoin voi sanoa vaalien jälkeen, että katsokaapas, vaalilupaukseni toteutuu.” Sillanpää kiitti varhaiskasvatusoikeudesta. Yksi ongelma on kuitenin yksityinen äpivähoito. Yksityiäst päiävhoitoa tarjoaa suuryritykset jotka tekekevät mahdollisimman suurta voittoa hoitamalla voittoa mahdollisimman halvalla. Esimerkiksi valitsemalla helpot lapset. Lapsen erityisruokavalio, vuoropäivähoito, erityislapset ovat jäänet pois. Vaarana on kahden kerroksen lapset kun kunta hoitaa eritysitä tukea tarvitsevat lapset.

Paula Lehmuskallio (kok) on täysin subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden takana. Kotona asuville vanhuksille turvattava perusparannus mm. esteettömiin kylpytiloihin, säilytystilojen kädenulottuville, pistorasiat vyöätrön korkeudelle ja rappusille henkilöhissejä. Itä-Vantaalle tarvitaan myös kokoontumistiloja esimerkiksi hiekkaharjuun sekä suurta konserttitilaa. Kuusikon ja Päiväkummun tiet ja jalkakäytävät on saatava kuntoon.

Tiina Tuomela (kd) puhui siitä että Vantaa on niukkojen vuosien jälkeen saanut talouden kuntoon. Tumelan mielesät painopistettä on siirrettävä kuntalaisten hyvinvointiin. Lastensuojeluun on saatava päteviä työntekijöitä. Ennaltaehkäiseviä, varhaisen tuen ja kehittämisen malleja on otettava käyttöön. Ennaltaehkäisy on nähtävä investointina joka tou säästöä korjaavien toimien tarpeen vähentyessä. Tuomela kertoi että subj. Päivähoito ei ole pakko, vaan mahdollisuus. Yli kolmevuotiaille tärkeintä on ryhmä ja kaverit. Itseilmaisun taitojen tukeminen. Ei tarvita laajaa digitaalista ympäristöä vaan riittävää määrä hoitajia. Tuomela muistutti harrastusvälinelainaamon perustamisesta kouluille. 

”Sisäilmaongelmiin puuttumisessa soisin Vantaan olevan etunojassa. Neuvottelukunnan perustaminen on herättänyt positiivista huomiota. Myös rahallista panosta tarvitaan. Oirekyselyt on ehkä parhain tapa kartoittaa ongelman laajuutta.” Rakennusvalvonta ja takuiden on oltava kohdallaan.

Rautatavaara-Hämäläinen (vihr) toi esiin miten syke ja stressi laskee metsässä ja puhui lähiluonnon puolesta.

Minna Kuusela (vihr) puhui puurakentamisen puolesta.

Sveta Silvennoinen kehui hiilineutraaliustavoitetta. Koko pääkaupunkiseudusta on tulossa ilmastonmuutoksen esimerkki. Se voi buustata liikentoimintaa. Tarvitaan konkreettisia askeleita. Energiatehokkuuden edistäminen, kaupunkirakentaeen edistäminen, joukkoliikenteen edistäminen, kaupunkipyörät.. Vantaa on luovutettava kivihiilestä eikä turpeen polttoa saa aloittaa. Turve on pahempi kasvihuonekaasupäästöissä kuin kivihiili, eivätkä kaikki kattilat vaadi turvetta sivupolttoaineena.

Lähiöiden perusparantamisessa tulee panostaa energiatehokkuuden parantamiseen. Hiilineutraali Vantaa 2030 vaatii pitkäaikaista sitoutumista sekä julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä. 

Vaula Norrena: Ekan kerran valtuustouran aikana minun ei tarvinnut valvoa kokonaisia öitä budjettineuvotteluiden jälkeen, kuinka kohtuutonta on elää diktatuurissa. Edes lastensuojelun hätää ei kuulla. On ollut murskaavaa nähdä miten demokratia ei toimi. Nyt se yhtäkkiä toimiikin. Sari Multalan budjettineuvotteluissa kuultiin kaikkien toiveita, ja pyrittiin antamaan kaikille jotaikin mikä on heille tärkeää. Kaupunki teki +165m tuloksen ja tuleville vuosille povataan vuosittaista 4% kuntaverotuoton kasvua. Se on paljon jos on 1,5% menotavoite. 

5 me euroa sisäilmakorjauksiin, 200t akuuttiin hätään. Hurja tavoite nuorisotyöttömyyden puolittamiselle. Selvitys Elmosta ja uimahallista, monikielistä palvelua, anonyymia rekrytointia, pienten liiketilojen huomioimista. Pyrimme saamaan elinvoimaa.

Rokkanen muistutti Sillanpäätä: turha alkaa nostaa demoneita yksityisestä päivähoidosta, kaupunki valvoo sitä. Ilman yksityistä varhaiskasvatusta oltaisiin helisemässä varhaiskasvatusta ei olisi riittävästi.

Kai-Ari Lundel: Lundel on hyvin iloinen nyt kun koulupsykologeja tulee lisää ja lastensuojeluun panostetaan.

Sädet Tahvanainen: Ei kukaan inhottavuuttaan tiukkaa budjettia ole pitänyt. Nyt on mahdollisuus panostaa. Ensin vuonna pitää viedä maaliin asiaoita missä tarvitaan korjauksia. 

Markku Weckman (kok) huomautti Meillä on miljardi velkaa ja toinen konsernista. Jos korot nousevat prosentilla.

Sami Kanerva (kok): On iloittu siitä että kehäratainvestointi alkaa tuottaa. Mutta edelleen se miljardi on velkaa. 

Jussi Saramo: Velkaa on vähemmän jo nyt kuin Espoolla. Meillä on reilusti yli 100 me voittoa. Rokkaselle sanon että yksityinen maksaa korkeampaa korkoa kuin kaupunki, se tulee kalliimmaksi.

Multala: Yksityistä ei tullut enempää aikaisempaa päätettyyn. Erityistä tukea tarvitsevat lapset tulisi huomioida myös yksityisessä varhaiskasvatuksessa.

Mika Niikko: päivähoidon rajauksesta oli hyvät tulokset: laatu on parantunut eikä ole polkenut lasten oikeuksia.

Rautavaara-Hämäläinen: Jos yksityisestä päivähoitoa aiheuttaa segrekaatiota, se on huono.

Antero Eerola (vas): Puolueista keskusta on tullut järkilinjoille, mutta hienoa myös että kd on tällä linjalla. Puretaan turhaa byrokratiaa ja lisätään lapsiperheiden valinnavapautta.

Sakari Rokkanen (kok) puolusti yksityistä järkevämmällä taloudella. 

Jouni Jääskeläinen (kd) kaipasi perhepalveluita koteihin, ja etsivä vanhustyö tarvitsee rahaa. Rahan meno ei lopu. 

Bruun: Ei ole tutkimusta, jonka mukaan laatu on parantunut rajauksen perusteella, mutta Niikolla ei varmaan ole ollut aikaa perehtyä.

Minna Atiye (vihr) muistutti että jos lapset ja nuoret saisivat ajoissa apua, lasku olisi paljon pienempi koska Hussin hoito on kallista.

Jussi Saramo: yksityinen maksaa aljon korkoja. 

Kimmo Kiljunen (sdp) selvitti että kun yksityinen firma menee viime kädessä konkurssiin jos ei pärjää. Lakisääteisesti subventoitu bisnes on kansainvälisille sijoittajille hyvää koska konkurssiriskiä ei ole.

Yksityinen päivähoito lisää eriarvoisuutta, joten se on parempi laatuista, joten kaikki päivähoidon on oltava yksityistä. 

Mika Niikko (perus) puhui miten turpo onnistuu. 

Jan Edelman: Saramolle että prosentin nousu tarkoittaa yhtä päiväkotia.

Sakari Rokkanen: Julkinen rakentaminen on kalliimpaa. Yksityinen pitää parempaa huolta rakennuksista, joten kannattaa elinkaarimallia.

Jussi Saramo: Yksityiseltä päivähoidolta ei vaadita samaa kuin julkiselta. Vantaalaisperheet arvostavat julkista. Yritätte väkisten siirtää rahaa ulkomaisten pääomasijoittajien taskuihin. 

Eve Rämö: Niikolle kommentti onhan se tilaa hengittää kun on 2 aikuista ja 26 lastan heti kun ne lapset haetaan kotiin.

Kati Tyystjärvi (vas) olisi halunnut kolmiportaista tukea heti.

Jan Edelman: Mikä siinä on niin vaikeaa, mitä tilataan sitä saadaan. Jos vaaditaan laatua, saadaan laatua.

Sami Kanerva ehdotteli että vaaditaan yksityisiltä päivähoidolta samaa kuin kunnalliselta.

Carita Orlando kertoi että kunta voi edellyttää myös erityislapsia hoitoon. Yksityisten päiväkotien rahat valuvat eläkejärjestelmään, koska eläkeyhtiöt ovat sijoittajina.

Sari Multala komppasi edellisiä sillä että palvelusetelisopimuksessa voidaan vaatia.  

Minttu Sillanpää (vas) kysyi onko niin että Vantaa aikoo edellyttää yksityiseltä erityislasten mukaan ottamista.

Sirpa Siru Kauppinen huomautti että yksityiseltä erityislapsien mukaan oton vaatiminen on erittäin tärkeää segrekaation kasvun estämiseksi.

Susanna Bruun (sdp) muistutti että ennen kuin rynnätään tilaamaan erityislasten hoitoa, pitää selvittää pystyvätkö yksityiset päiväkodit tarjoamaan erityistä tukea riittävästi. 

Päivi Laakso (sdp) hehkutti ilmastotavoitetta ja päivähoitoa. Liikenteen päästöjen vähentäminen. Kehärata jo on, pikaratikan suunnitelma tulossa. Kaupungin kokonaisbudjetissa on merkittävä vinouma. Kulttuuri vaikuttaa vetovoimaan, täytyy antaa taloudelliset mahdollisuudet elinvoimaiseen kaupunkiin. Vantaa on häntäpäässä kulttuuripanostuksessa 

(oma ajastus: se on kaikessa panostuksessa häntäpäässä).

Carita Orlandon mukaan emme voi rahoittaa lastemme rahoille jokaista menokohtaa. Uusi elinvoimaohjelma olisi tarpeen. Suomen sadan suurimman yhteisöveron maksajien joukossa on vain 5 vantaalaista. Vantaan tulee parantaa yritysten toimintaedellytyksiä. Kunnan rooli on monella toimialalla liian keskeinen, ja luo epäreilua kilpailua. Se syö elintilaa työllistäviltä. Julkisen sektorin supistamista tulee tavoitella. Vantit ja A-tulkkaus on myytävä. Säästämme menoissa kun tehokkaampi ja laadukkaampi yksityinen sektori hoitaa palvelut. Sallimme yritysten hoitaa palvelut.

Jan Edelman kysyi onko kunnan tehtävä palveluiden järjestäminen vai palveluiden tuottaminen. Visionäärisyys ja innovatiivisyys, johtaminen ja esimistyö ovat tavoitteita. Emme voi kasvattaa kakkua jatkuvasti. Meidän tulee määritellä taso mitä halutaan kunnan palveuiden olevan, ei se miten ne tehdään. Meidän tehtävämme on maksimoida veroeuro. Kuntaorganisaatio keskittyy omaisuuden kasvattamiseen, palveluiden itse tuottamiseen. Se pitää laskea auki ja katsoa mikä on järkevää.

Kurki (kok): Lastensuojelun lisäresurssit ei ratkaise ongelman juurisyitä. Pitää keskityä siihen. En tehnyt yhtään vaalilupausta. Olisin laittanut subjektiivisen päivähoidon rahat kaikkien vanhempien valmennukseen. Miten aiomme edisää terveyttä ja hyvinvointia jatkossa – se koskee myös veronmaksajia, ja osa haluaa muutakin kuin rajaamatonta varhaiskasvatusta. Tarvitsemme muitakin kuin julkisrahoitteisia palveluita. Muuttoliike ei ole hyvä asia jos sen myötä verotulot eivät lisäänny.

Jenni Chen puhui monikulttuurisuudesta. Se tulee nähdä mahdollisuutena. Maahanmuuttajat kuuluvat syrjäytymisvaarassa olevaan ryhmään koska eivät osaa suomen kieltä. Moni maahanmuuttaja voi joutua hyväksikäytön uhriksi. Pitää lisätä maahanmuuttajien tietoisuutta Suomen laista. Syrjäytyminen voi periytyä. 23% .. kantasuomalaiset 4%. Moni maahnamuuttaja on tullut työn perässä. Kieltä voi oppia työssä. 

Kielen ja kulttuurin ja rotujen sekoittuminen on välttämätön totuus ja kauhutarinoissa maahanmuuttajat valtaavat kauppakeskukset ja kadut. Kulttuurit vaihtuvat ja ne täydentävät toisiaan. Sellainen on myös minun tulevaisuuden Vantaa.

Puhuin rakentamisen hinnasta: 

Päivähoitodepatissa nousu esiin se että julkinen rakentaminen on kallista. Ja se on totta: yksityinen rakentaminen on halvempaa kuin kunnallienn. Kunnallinen rakentaminen on myös hidasta, mutta myös kuulua laatuongelmistaan.

Muualla rakennetaan puukouluja puoleen hintaan pääkaupunkiseudun betonikouluihin verrattuna. Tämä mahdollistaisi kaksi koulua yhden hinnalla. 

Sama toistuu muussakin rakentamisessa: pukukoppi Vantaalla on yleensä maksanut 2 miljoonaa ja olen iloinen että pukukoppi saadaan nyt 1,2 miljoonaan. Tuusula maksaa vastaavasta kuitenkin vain 300 000,-.  Koska Tuusulalle kelpaa monenlaiset rakennusalan yritykset. Täytyy pohtia miksi vantaalle ei tehdä hyviä tarjouksia. Esimerkiksi Iin koulun rakentamisen kilpailtuukseen tuli 13 kilpailijaa. 

Pidän tärkeänä hyvää ja monipuolista arkkitehtuuria. Mutta kyseenalaistan sen, maksetaanko jokaisesta pukukopista tai traktoritallista moninkertainen hinta pakettivalmistajiin verrattuna. Kilpailutus on saatava laajemmaksi. 

Odotan myös mielenkiinnolla koska saamme päätettäväksi edellisen valtuuston toivoman hirsikoulun. Kysehän ei ole hinnasta vaan siitä saadaanko kilpailu toimimaan. Ja sillä on paljon suurempi eli useiden kymmenien miljoonien vaikutus Vantaan budjettiin, ja tässä varhaiskasvatukset ja lastensuojelun rahat eivät ole edes pähkinöitä vaan sen murusia.

Jari Jääsekäinen (vas) puhui oirekyselyistä, julkisesta päivähoidosta ja varhaiskasvatuksen henkilöresursseista. Kertoi että tekee budjettimuutoksen niin että päivähoidossa minimihenkiöstömitoitusta voi rikkoa korkeintaan 2 tuntia. 

Abdi (sdp): Kun tuli voimaan varhaiskasvatusken rajaus. Tutut ihmissuhteet ovat katkenneet, se on häirinyt päivärytmiä, henkilööst ei ole riittänyt ulkoluttamaan jääneitä lapsia. Subjektiivinen päivähoito on lasten oikeus. Abdi kiitti uutta valtuustoa päivähoidon rajauksen lopettamisesta ja Elmoselvityksestä.

Mäkelaine (perus) varhaiskasvatuksen ammattilaisten mukaan osa lapsista pärjää 4 tuntia, mutta ei kahdeksaa tuntia. Onko se lapsen etu. Eikö voisi ajatella että puolipäiväinen lapsi on etuoikeutettu.  On vaikea saada päteviä lastentarhan opettajia Vantaalla. Jos nyt osapäiväisenä olevat lapset ovat kokopäivisiä, ja lapsia joudutaan siirtäämn toisin ryhmiin tia päiväkotiin. Kokeiluaika oli liian lyhyt. Nyt muutos on taas edessä.

Bruun puhui kaupungin sitoumuksesta edistää ikäihmisten yhteisöllistä asumista eri toimialojen keinoin. Kodinomainen yhteisöllinen asuminen mahdollista oman näköisen elämisen, ehkäisee yksinäisyyttä mutta mahdollistaa yksityisyyden ja edullisen avun kotiin. Kolmen varhaiskasvatuksen kanssa ammattilaisen käyty keskustelu (viittasi Mäkelaineen kommenttiin) ei kumoa sosiaalipoliittisia tutkimuksia jossa varhaiskasvatus on todettu että ehkäisee syrjäytymistä, ennakoi parempaa taloudellista asemaa aikuisena ja korkeaa koulutusta ja parempia oppimistuloksia.

Komppasin muutamia puheenvuoroja:  

- Ruotsalaistutkimuksen mukaan ekologisesti rakennettu puukerrostalo tuottaa 10 kertaa vähemmän kasvihuonekaasuja kuin samanlainen betonikerrostalo. Saammeko vihdoin vantaalle hirsikouluja tai halpaa ja nopeaa CLT rakentamista? Puurkaentamisesta saisimme hyväi tavoitteita strategiaan.

- Hiilineutraaloistavote 2030 on upea, mutta vaatii toimia. Jotta se voi toimia, se vaatii panostusta koukkoliikenteeseen.

- Keskustelussa nousi esiin ensi vuonna toteutettava vyöhykemalliuudistus. 

- Tämä vaati myös joukkoliikenteen suosion nostamisen. Ilman sitä tavoite ei toteudu. Tämä tarkoittaa Vantaalla mm. sitä että tulevassa vyöhykemallissa laajennetaan B-vyöhykettä vähintäänkin radanvarsille. Nyt Itä-Vantaa ja suurin osa kehärataa jäämässä kalliimpaan vyöhykkeeseen. Mikä asettaa Vantaan elinkeinoelämän ja asuntorakentamisen huonoon kilpailutilanteeseen, ja asukkaille suurempia kustannuksia. Kun Vantaa jaetaan eri vyöhykkeisiin, Itä-Vantaalla lipunhinta Helsinkiin nousee, ja Länsi-Vantaalla laskee. 

Sen sijaan Tasatariffi Espoon, Vantaa, Kauniaisten ja Helsingin sisällä lisäisi joukkoliikenteen käyttöä erittäin tehokkaasti. Tasatariffi on mm. Pariisissa nostanut suosiota sen helppokäyttöisyyden ja ymmärrettävyyden vuoksi. 

- Maailma on muuttunut vuodesta 2010 ja 2011 jolloin selvitettiin vyöhykemallia. On rakennettu kehärata ja valtuustossa ihmiset ovat vaihtuneet. Siksi onkin tärkeää että selvitetään minkä verran maksaisi B-vöyhykkeen laajentaminen. Asiasta ei päätetä tässä budjetissa, emme tiedä edes tiedä mitä se maksaisi. Mutta kukaan tuskiin kannattaa päätöksentekoa ilman tietoa.

Tapani Mäkinen (kok) muistutti, jos yksityinen loeptetaisiin, olisimme pulassa. Keskustelu on ideologista, se on ymmärrettävää. Kukaan ei tarkoita sitä että kumppanuusjärjestelmä pitäisi lopettaa. Vantti on perustamisen jälkeen säästänyt noin 60 miljoonaa. Tämän vuoden budjettiin kirjattiin että Vantin suhde markinoihin arvioidaan. Jos tuotamme kalliimmalla palveluita, ei ole tarkoituksenmukaista niitä tuottaa. Meillä oli rakennusliike Vantaalla, 700 työntekijää, ja iso osa sisäilmaongelmaisista rakennuksista on sen tekemiä. 

Jussi Saramo (vas) muistutti että pohjoismainen hyvinvointivalktio on pitkäjänteisen terveen yritystoiminnan etu. Oikeisto halusi leikata julkisen sektorin kokoa. Mitä se on jos ei ideologiaa. Kotimainen kulutuskysyntä on tarpeen ja menestyvät vientyritykset vaativat toimivan julkisen sektorin. 

Markus Lyyra: käydään mielenkiintoista ideologista keskustelua. Viljanen usko että vantti on tehoton toimija. Helsinki myi vastaavan palmiansa. Kiljunen kertoi julkisen terveydenhuollon kustanunkset ovat hyvät verrattuna yhdysvalvoihin, ja palvelut huipputasolla. Lyyran näkemksen mukaan julkisen sektorin palvelutaso ei ole enää hvällä tasola. Lyyra epäili että kustannustason pitäisi olla korkeammalla.

Kurki (kok) kertoi byrokratiasta jos yksityinen tomija ottaa julkisen asumispalveluyksikön. Tarvitaan lupa valvirasta tai aluehallintaviraststa. Julkinen ei tarvitse lupia. Yksityiselle on valvontaa. Ykstyinen ja julkinen ei ole tasavertaisesssa asemassa. Se ei tarkoita että julkinen sektori olisi huonoa. Moni innokas kehittääj hakeutuu ysktyiselle ja moni palvelu innovaatio on kehitetty. Jos julkiset palvelut nähdään tehokkaina, niin asukkaat valitsisivat sen. 

Kiljunen: Suomen terveysäjrejstelmä on maailman neljänneksi tai viidenneksi paras. Kiljunen luetteli numeerisia faktoja tehokkuudesta ja laadusta, ja lisäsi "Minusta valtuutettu Mäkinen toi huolen siitä että meillä käydään ideologista keskustelua. On virkistävää kuulla miten meille opetetaan miten yritys toimii. Rokkanen totesi että Vantaan kaupunki ei selviä ilman yksityistä yritystoimintaa. Kiljunen on samaa mieltä. Ja tarvitaan myös voittoa tuottamattomia yrityksiä. Meillä on monenlaisia elementtäjä kaikki ovat tarpeen. 

Timo Auvinen: kiitokset ajatuksesta 1000 henkilöä pois mikä tarkoittaa tuhatta työntöntä.

Vaula Norrena komppasi Kanervaa siinä että budjetin isoille paloille pitäisi tehdä jotain: "Tiedättekö että me yritimme tätä monta vuotta. 5 vuotta sitten kun juustohöyläsäästäminen alkoi, pyysimme että sektoreiden väliset kustannukset tutkitaan."

Jari Sainio korosti että tilakeskus otimii hyvin mutta ei ole koskaan sanonut että vantti toimii hyvin.

Säde Tahvanainen muistutti että julkinen terveyden huolto ei ole laatua mitä ennen oli. Eikä 7 miljardin erikoissairaanhoito on laadukasta, perusterveydenhuolto on 4 miljardia euroa.  

Särkeälä puhui logiikasta ja kylmästä oikeistolaisesta hengestä joka johtaa peruskoulujen yksityistämiseen.

Emmi Pajunen huomioi että vaikka salissa on toistuvast on tuotu esiin se että kokoaikaisuus päivähoidossa ei ole pakko, vaan mahdolisuus niin silti täällä yhä uudelleen luodaan kuvaa että yksivuotiaat viettäisitvät päiväkodissa 10 tuntia päivässä.

Oma puheeni yritti palauttaa keskusteluun sisältöä:

Sisäilmakorjaukset - kuten vaikkapa vuotava katto - jää korjaamatta kolmesta syystä: 

 

  1. ei ole aikaa suunnitella korjausta
  2. ei ole väistötiloja lapsille
  3. ei ole rahaa korjata kunnolla poistamalla kosteuden lähteen.

Nämä tulee saada kuntoon.

 

Aivan viimeiseksi muistutin että varhaiskasvatuksen laatu merkitsee. Se onko sijaisia riittävästi vai kikkaillaanko koko talon suhteilla. On hyvä että laskennallisesti puolikkaista lapsista päästään eroon. Jotta kyseessä olisi varhaiskasvatus, ei lasten säilöminen.

Digi investoinnin menoista tai tuloksista ei kukaan maininnut mitään.7 milj e sijoitus vaatii varmasti myös kuluja niin koulutuksen kuin ohjelmistojen kautta.
Edes laitehankintojen päätännästä ei valtuutetuilla ole mitään tietoa saati käyttökokemuksista.
Otatko itse tähän kantaa.

25.11.2017 18:56
Utelias

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
15.11.2017

Yksityistäminen, varhaiskasvatus ja lastensuojelu - Budjettikeskustelu 2017

Ryhmäpuheissa otettiin esiin se miten hyvä budjetti oli, ja miten oli huomioitu kaikkien tarpeita ja etsitty kompromisseja. Valtuusto keskusteli varhaiskastatuksesta, lastensuojelusta, sisäilmasta ja koulussa annettavasta tuesta, mutta loppuillasta käytiin idealogista depattia yksityistämisestä ja pohjosmaisesta hyvinvointivaltiosta. 

Tässä budjettipuheeni:

Jännän jäykkä budjetti

Tämä on paras budjetti pitkään aikaan. Moni puhuttu asia toteutuu. Kokoaikainen varhaiskasvatus kaikille. Lastensuojelun kriisin helpottaminen. Pikaratikka. Nuorisotyöttömyys. Ilmastonmuutoksen torjunta. Kolmiportaisen tuen selvitys. Sisäilma-asiat. Ikäihmisten yhteisöllinen asuminen. Ja vaikka mitä. Kiitänkin kaikkia osapuolia hyvästä yhteistyöstä.

Mutta se on jännän jäykkää, kun päätetään vain menokatosta, mutta siinä jätetään pohtimatta se miten kuluja voisi pienentää tuottavilla investoinneilla. Mikään yritys pysyisi pitkään pystyssä tuolla talousajattelulla.

En kannata tuhlausta, mutta joskus säästöt ovat sitä. 

  •  Vantaa tuhoaa kiinteistöomaisuutensa pihistelemällä korjauksissa, huollossa ja ilmastoinnissa.
  • Vantaa syrjäyttää seuraavaa sukupolvea pihistelemällä opetuksessa, varhaiskasvatuksessa.

Ihan vain esimerkkinä: lasten ruoka-aine allergiaa varten tarvitaan joka ikinen vuosi lääkärintodistus päiväkoti- ja kouluruokaa varten. Vantti säästää ehkä jotain laktoosittomissa maitopurkeissa, mutta kustannukset ovat toista kertaluokkaa vuosittain hankittavien tuhansien lääkärintodistusten vuoksi.

Toinen esimerkki: Sisäilmaongelmia yritetään ratkaista osakorjauksin ja tiivistyskorjauksin.  Tutkitusti näiden on harvoin todettu poistavan terveyshaittaa. Sitten näitä tehdään vuodesta toiseen uuden rakennuksen hinnan verran.

Kolmantena esimerkkinä palveluihin investoimisessa yksinäisten vanhusten kerran viikossa kokoontuvat ryhmät: ne vähensivät ray:n kokeilussa 750 eurolla  terveydenhuollon kustannuksia joten voittoa syntyisi sadan vanhuksen ryhmäkuntoutuksessa 750 000 euroa vuodessa. 

Koulujen kolmiportaiseen tukeen ei tullut latin latia, vaikka osa erityislapsista on helisemässä. On hyvä tehdä selvitys. Syy selvitykseen ei saa olla kuitenkaan se, että liian tiukka budjettiraami pakottaa siirtämään akuutteja päätöksiä eteenpäin, jolloin kustannukset kertautuvat koulupudokkaina.

Vantaan päätöksenteossa vaihtoehtokustannukset tulee ottaa tarkasteluun. Tähän haastan uuden kaupunginjohtajan. Päätösten perustelut eivät vaihtoehtokustannuksia laske. Puute johtaa päätöksiin, jotka kasvattavat Vantaan velkataakkaa. 

Pirkko Letto (sdp) puhui lastensuojelusta. 100 lasta odottaa lastensuojeluilmoituksen käsittelyä. 

Emmi Pajunen (vihr) muistutti sisäilma-ongelmista: 67 valtuutetun tulee musitaa että työ on vasta alussa.

Sami Kanerva (kok) puhui kolmiportaisesta tuesta eli erityistä tukea tarvitsevien lasten integroitumisen hyvyydestä. Hänen mukaansa ei ole resurssipulaa. Nykyinen toimintamalli on ollut 5 vuotta käytössä. Tällä hetkellä kaupungin tekeminen ei enää ratkaisevasti parane. Nyt tarvitaan ulkopuolinen näkemys jotta tehdään riippumaton selvitys. 

Säde Tahvanainen (sdp) kiitteli neuvotteluita, ja kerto että ensin haettiin yhdäistviä tavoitteita. Liian suurta harppausta takaisin hallitsemattomaan menokehitykseen ei haluttu tehdä. Yhdistäviä tekijöitä olivat varhaiskasvatusoikeus, sisäilmakorjaukset yhteeän vävhitnää 7 miljoonaa, nuoristyöttömyyden vähentäminen (josta tehdään ohjelma). Vaikka ollaan valoisammalla tiellä, isoja kustannuksia voi tulla työmarkkinaratkasuissa ja sotessa.

Joel Linnainmäki (vihr) puhui aborteista, varhaiskasvatusoikeudesta ja lastensuojelusta. Lastensuojeluun on tehtävä enemmän. Mielenterveuspalvleuissa ja päihdehuollossa pitää äääpst hoitoon nopeammin.

Ulla Kaukola (sdp) puhui siitä että oireilun syynä voi olla myös muu kuin rakennuksista olevat ongelmiat. Esimerkiksi kemikaalit. Salissa kiersi hajutton Vantaa-aloite. Altistuneille hajusteet aiheuttavat oireita. ”Raha ei ole aina ratkaisu kaikkeen”.

Susanna Bruun (sdp) on suunnattoman iloinen siiät että oikeisto lähti tukemaan varhaiskasvatusoikeutta. Se on lapsen oikeus, ja tutkitusti tehokkainta ennaltaehkäisevää lasten suojelutyötä, tukee myöhempää oppimista ja tasaa lähtöeroja. Jos kantaa huolta periytvästä huono-osaista, on epäjohdonmukaista vastustaa kokoaikaista varhaiskasvatusoikeutta.

Voimme jatkossa keskittäy varhaiskasvatuksen sisälllön kehiättmiseen.

Stefan Åstrand (rkp) kiitti että pienet puolueet saivat omia tavoitteitaan mukaan. RKP tulee ajamaan yksityisten maanomistajien oikeuksia tulevassa asuntopoliittisessa ohjemassa. RPK olisi toivonut vetovoimaisuuteen rohkeampaa otetta veotvoima strategialla yritysten ja sukkaiden houkuttelevuudeksi. Palveluseteileitä olisi pitänyt  myös markkinoida.

Minttu Sillanpää (vas) ”Harvoin voi sanoa vaalien jälkeen, että katsokaapas, vaalilupaukseni toteutuu.” Sillanpää kiitti varhaiskasvatusoikeudesta. Yksi ongelma on kuitenin yksityinen äpivähoito. Yksityiäst päiävhoitoa tarjoaa suuryritykset jotka tekekevät mahdollisimman suurta voittoa hoitamalla voittoa mahdollisimman halvalla. Esimerkiksi valitsemalla helpot lapset. Lapsen erityisruokavalio, vuoropäivähoito, erityislapset ovat jäänet pois. Vaarana on kahden kerroksen lapset kun kunta hoitaa eritysitä tukea tarvitsevat lapset.

Paula Lehmuskallio (kok) on täysin subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden takana. Kotona asuville vanhuksille turvattava perusparannus mm. esteettömiin kylpytiloihin, säilytystilojen kädenulottuville, pistorasiat vyöätrön korkeudelle ja rappusille henkilöhissejä. Itä-Vantaalle tarvitaan myös kokoontumistiloja esimerkiksi hiekkaharjuun sekä suurta konserttitilaa. Kuusikon ja Päiväkummun tiet ja jalkakäytävät on saatava kuntoon.

Tiina Tuomela (kd) puhui siitä että Vantaa on niukkojen vuosien jälkeen saanut talouden kuntoon. Tumelan mielesät painopistettä on siirrettävä kuntalaisten hyvinvointiin. Lastensuojeluun on saatava päteviä työntekijöitä. Ennaltaehkäiseviä, varhaisen tuen ja kehittämisen malleja on otettava käyttöön. Ennaltaehkäisy on nähtävä investointina joka tou säästöä korjaavien toimien tarpeen vähentyessä. Tuomela kertoi että subj. Päivähoito ei ole pakko, vaan mahdollisuus. Yli kolmevuotiaille tärkeintä on ryhmä ja kaverit. Itseilmaisun taitojen tukeminen. Ei tarvita laajaa digitaalista ympäristöä vaan riittävää määrä hoitajia. Tuomela muistutti harrastusvälinelainaamon perustamisesta kouluille. 

”Sisäilmaongelmiin puuttumisessa soisin Vantaan olevan etunojassa. Neuvottelukunnan perustaminen on herättänyt positiivista huomiota. Myös rahallista panosta tarvitaan. Oirekyselyt on ehkä parhain tapa kartoittaa ongelman laajuutta.” Rakennusvalvonta ja takuiden on oltava kohdallaan.

Rautatavaara-Hämäläinen (vihr) toi esiin miten syke ja stressi laskee metsässä ja puhui lähiluonnon puolesta.

Minna Kuusela (vihr) puhui puurakentamisen puolesta.

Sveta Silvennoinen kehui hiilineutraaliustavoitetta. Koko pääkaupunkiseudusta on tulossa ilmastonmuutoksen esimerkki. Se voi buustata liikentoimintaa. Tarvitaan konkreettisia askeleita. Energiatehokkuuden edistäminen, kaupunkirakentaeen edistäminen, joukkoliikenteen edistäminen, kaupunkipyörät.. Vantaa on luovutettava kivihiilestä eikä turpeen polttoa saa aloittaa. Turve on pahempi kasvihuonekaasupäästöissä kuin kivihiili, eivätkä kaikki kattilat vaadi turvetta sivupolttoaineena.

Lähiöiden perusparantamisessa tulee panostaa energiatehokkuuden parantamiseen. Hiilineutraali Vantaa 2030 vaatii pitkäaikaista sitoutumista sekä julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyötä. 

Vaula Norrena: Ekan kerran valtuustouran aikana minun ei tarvinnut valvoa kokonaisia öitä budjettineuvotteluiden jälkeen, kuinka kohtuutonta on elää diktatuurissa. Edes lastensuojelun hätää ei kuulla. On ollut murskaavaa nähdä miten demokratia ei toimi. Nyt se yhtäkkiä toimiikin. Sari Multalan budjettineuvotteluissa kuultiin kaikkien toiveita, ja pyrittiin antamaan kaikille jotaikin mikä on heille tärkeää. Kaupunki teki +165m tuloksen ja tuleville vuosille povataan vuosittaista 4% kuntaverotuoton kasvua. Se on paljon jos on 1,5% menotavoite. 

5 me euroa sisäilmakorjauksiin, 200t akuuttiin hätään. Hurja tavoite nuorisotyöttömyyden puolittamiselle. Selvitys Elmosta ja uimahallista, monikielistä palvelua, anonyymia rekrytointia, pienten liiketilojen huomioimista. Pyrimme saamaan elinvoimaa.

Rokkanen muistutti Sillanpäätä: turha alkaa nostaa demoneita yksityisestä päivähoidosta, kaupunki valvoo sitä. Ilman yksityistä varhaiskasvatusta oltaisiin helisemässä varhaiskasvatusta ei olisi riittävästi.

Kai-Ari Lundel: Lundel on hyvin iloinen nyt kun koulupsykologeja tulee lisää ja lastensuojeluun panostetaan.

Sädet Tahvanainen: Ei kukaan inhottavuuttaan tiukkaa budjettia ole pitänyt. Nyt on mahdollisuus panostaa. Ensin vuonna pitää viedä maaliin asiaoita missä tarvitaan korjauksia. 

Markku Weckman (kok) huomautti Meillä on miljardi velkaa ja toinen konsernista. Jos korot nousevat prosentilla.

Sami Kanerva (kok): On iloittu siitä että kehäratainvestointi alkaa tuottaa. Mutta edelleen se miljardi on velkaa. 

Jussi Saramo: Velkaa on vähemmän jo nyt kuin Espoolla. Meillä on reilusti yli 100 me voittoa. Rokkaselle sanon että yksityinen maksaa korkeampaa korkoa kuin kaupunki, se tulee kalliimmaksi.

Multala: Yksityistä ei tullut enempää aikaisempaa päätettyyn. Erityistä tukea tarvitsevat lapset tulisi huomioida myös yksityisessä varhaiskasvatuksessa.

Mika Niikko: päivähoidon rajauksesta oli hyvät tulokset: laatu on parantunut eikä ole polkenut lasten oikeuksia.

Rautavaara-Hämäläinen: Jos yksityisestä päivähoitoa aiheuttaa segrekaatiota, se on huono.

Antero Eerola (vas): Puolueista keskusta on tullut järkilinjoille, mutta hienoa myös että kd on tällä linjalla. Puretaan turhaa byrokratiaa ja lisätään lapsiperheiden valinnavapautta.

Sakari Rokkanen (kok) puolusti yksityistä järkevämmällä taloudella. 

Jouni Jääskeläinen (kd) kaipasi perhepalveluita koteihin, ja etsivä vanhustyö tarvitsee rahaa. Rahan meno ei lopu. 

Bruun: Ei ole tutkimusta, jonka mukaan laatu on parantunut rajauksen perusteella, mutta Niikolla ei varmaan ole ollut aikaa perehtyä.

Minna Atiye (vihr) muistutti että jos lapset ja nuoret saisivat ajoissa apua, lasku olisi paljon pienempi koska Hussin hoito on kallista.

Jussi Saramo: yksityinen maksaa aljon korkoja. 

Kimmo Kiljunen (sdp) selvitti että kun yksityinen firma menee viime kädessä konkurssiin jos ei pärjää. Lakisääteisesti subventoitu bisnes on kansainvälisille sijoittajille hyvää koska konkurssiriskiä ei ole.

Yksityinen päivähoito lisää eriarvoisuutta, joten se on parempi laatuista, joten kaikki päivähoidon on oltava yksityistä. 

Mika Niikko (perus) puhui miten turpo onnistuu. 

Jan Edelman: Saramolle että prosentin nousu tarkoittaa yhtä päiväkotia.

Sakari Rokkanen: Julkinen rakentaminen on kalliimpaa. Yksityinen pitää parempaa huolta rakennuksista, joten kannattaa elinkaarimallia.

Jussi Saramo: Yksityiseltä päivähoidolta ei vaadita samaa kuin julkiselta. Vantaalaisperheet arvostavat julkista. Yritätte väkisten siirtää rahaa ulkomaisten pääomasijoittajien taskuihin. 

Eve Rämö: Niikolle kommentti onhan se tilaa hengittää kun on 2 aikuista ja 26 lastan heti kun ne lapset haetaan kotiin.

Kati Tyystjärvi (vas) olisi halunnut kolmiportaista tukea heti.

Jan Edelman: Mikä siinä on niin vaikeaa, mitä tilataan sitä saadaan. Jos vaaditaan laatua, saadaan laatua.

Sami Kanerva ehdotteli että vaaditaan yksityisiltä päivähoidolta samaa kuin kunnalliselta.

Carita Orlando kertoi että kunta voi edellyttää myös erityislapsia hoitoon. Yksityisten päiväkotien rahat valuvat eläkejärjestelmään, koska eläkeyhtiöt ovat sijoittajina.

Sari Multala komppasi edellisiä sillä että palvelusetelisopimuksessa voidaan vaatia.  

Minttu Sillanpää (vas) kysyi onko niin että Vantaa aikoo edellyttää yksityiseltä erityislasten mukaan ottamista.

Sirpa Siru Kauppinen huomautti että yksityiseltä erityislapsien mukaan oton vaatiminen on erittäin tärkeää segrekaation kasvun estämiseksi.

Susanna Bruun (sdp) muistutti että ennen kuin rynnätään tilaamaan erityislasten hoitoa, pitää selvittää pystyvätkö yksityiset päiväkodit tarjoamaan erityistä tukea riittävästi. 

Päivi Laakso (sdp) hehkutti ilmastotavoitetta ja päivähoitoa. Liikenteen päästöjen vähentäminen. Kehärata jo on, pikaratikan suunnitelma tulossa. Kaupungin kokonaisbudjetissa on merkittävä vinouma. Kulttuuri vaikuttaa vetovoimaan, täytyy antaa taloudelliset mahdollisuudet elinvoimaiseen kaupunkiin. Vantaa on häntäpäässä kulttuuripanostuksessa 

(oma ajastus: se on kaikessa panostuksessa häntäpäässä).

Carita Orlandon mukaan emme voi rahoittaa lastemme rahoille jokaista menokohtaa. Uusi elinvoimaohjelma olisi tarpeen. Suomen sadan suurimman yhteisöveron maksajien joukossa on vain 5 vantaalaista. Vantaan tulee parantaa yritysten toimintaedellytyksiä. Kunnan rooli on monella toimialalla liian keskeinen, ja luo epäreilua kilpailua. Se syö elintilaa työllistäviltä. Julkisen sektorin supistamista tulee tavoitella. Vantit ja A-tulkkaus on myytävä. Säästämme menoissa kun tehokkaampi ja laadukkaampi yksityinen sektori hoitaa palvelut. Sallimme yritysten hoitaa palvelut.

Jan Edelman kysyi onko kunnan tehtävä palveluiden järjestäminen vai palveluiden tuottaminen. Visionäärisyys ja innovatiivisyys, johtaminen ja esimistyö ovat tavoitteita. Emme voi kasvattaa kakkua jatkuvasti. Meidän tulee määritellä taso mitä halutaan kunnan palveuiden olevan, ei se miten ne tehdään. Meidän tehtävämme on maksimoida veroeuro. Kuntaorganisaatio keskittyy omaisuuden kasvattamiseen, palveluiden itse tuottamiseen. Se pitää laskea auki ja katsoa mikä on järkevää.

Kurki (kok): Lastensuojelun lisäresurssit ei ratkaise ongelman juurisyitä. Pitää keskityä siihen. En tehnyt yhtään vaalilupausta. Olisin laittanut subjektiivisen päivähoidon rahat kaikkien vanhempien valmennukseen. Miten aiomme edisää terveyttä ja hyvinvointia jatkossa – se koskee myös veronmaksajia, ja osa haluaa muutakin kuin rajaamatonta varhaiskasvatusta. Tarvitsemme muitakin kuin julkisrahoitteisia palveluita. Muuttoliike ei ole hyvä asia jos sen myötä verotulot eivät lisäänny.

Jenni Chen puhui monikulttuurisuudesta. Se tulee nähdä mahdollisuutena. Maahanmuuttajat kuuluvat syrjäytymisvaarassa olevaan ryhmään koska eivät osaa suomen kieltä. Moni maahanmuuttaja voi joutua hyväksikäytön uhriksi. Pitää lisätä maahanmuuttajien tietoisuutta Suomen laista. Syrjäytyminen voi periytyä. 23% .. kantasuomalaiset 4%. Moni maahnamuuttaja on tullut työn perässä. Kieltä voi oppia työssä. 

Kielen ja kulttuurin ja rotujen sekoittuminen on välttämätön totuus ja kauhutarinoissa maahanmuuttajat valtaavat kauppakeskukset ja kadut. Kulttuurit vaihtuvat ja ne täydentävät toisiaan. Sellainen on myös minun tulevaisuuden Vantaa.

Puhuin rakentamisen hinnasta: 

Päivähoitodepatissa nousu esiin se että julkinen rakentaminen on kallista. Ja se on totta: yksityinen rakentaminen on halvempaa kuin kunnallienn. Kunnallinen rakentaminen on myös hidasta, mutta myös kuulua laatuongelmistaan.

Muualla rakennetaan puukouluja puoleen hintaan pääkaupunkiseudun betonikouluihin verrattuna. Tämä mahdollistaisi kaksi koulua yhden hinnalla. 

Sama toistuu muussakin rakentamisessa: pukukoppi Vantaalla on yleensä maksanut 2 miljoonaa ja olen iloinen että pukukoppi saadaan nyt 1,2 miljoonaan. Tuusula maksaa vastaavasta kuitenkin vain 300 000,-.  Koska Tuusulalle kelpaa monenlaiset rakennusalan yritykset. Täytyy pohtia miksi vantaalle ei tehdä hyviä tarjouksia. Esimerkiksi Iin koulun rakentamisen kilpailtuukseen tuli 13 kilpailijaa. 

Pidän tärkeänä hyvää ja monipuolista arkkitehtuuria. Mutta kyseenalaistan sen, maksetaanko jokaisesta pukukopista tai traktoritallista moninkertainen hinta pakettivalmistajiin verrattuna. Kilpailutus on saatava laajemmaksi. 

Odotan myös mielenkiinnolla koska saamme päätettäväksi edellisen valtuuston toivoman hirsikoulun. Kysehän ei ole hinnasta vaan siitä saadaanko kilpailu toimimaan. Ja sillä on paljon suurempi eli useiden kymmenien miljoonien vaikutus Vantaan budjettiin, ja tässä varhaiskasvatukset ja lastensuojelun rahat eivät ole edes pähkinöitä vaan sen murusia.

Jari Jääsekäinen (vas) puhui oirekyselyistä, julkisesta päivähoidosta ja varhaiskasvatuksen henkilöresursseista. Kertoi että tekee budjettimuutoksen niin että päivähoidossa minimihenkiöstömitoitusta voi rikkoa korkeintaan 2 tuntia. 

Abdi (sdp): Kun tuli voimaan varhaiskasvatusken rajaus. Tutut ihmissuhteet ovat katkenneet, se on häirinyt päivärytmiä, henkilööst ei ole riittänyt ulkoluttamaan jääneitä lapsia. Subjektiivinen päivähoito on lasten oikeus. Abdi kiitti uutta valtuustoa päivähoidon rajauksen lopettamisesta ja Elmoselvityksestä.

Mäkelaine (perus) varhaiskasvatuksen ammattilaisten mukaan osa lapsista pärjää 4 tuntia, mutta ei kahdeksaa tuntia. Onko se lapsen etu. Eikö voisi ajatella että puolipäiväinen lapsi on etuoikeutettu.  On vaikea saada päteviä lastentarhan opettajia Vantaalla. Jos nyt osapäiväisenä olevat lapset ovat kokopäivisiä, ja lapsia joudutaan siirtäämn toisin ryhmiin tia päiväkotiin. Kokeiluaika oli liian lyhyt. Nyt muutos on taas edessä.

Bruun puhui kaupungin sitoumuksesta edistää ikäihmisten yhteisöllistä asumista eri toimialojen keinoin. Kodinomainen yhteisöllinen asuminen mahdollista oman näköisen elämisen, ehkäisee yksinäisyyttä mutta mahdollistaa yksityisyyden ja edullisen avun kotiin. Kolmen varhaiskasvatuksen kanssa ammattilaisen käyty keskustelu (viittasi Mäkelaineen kommenttiin) ei kumoa sosiaalipoliittisia tutkimuksia jossa varhaiskasvatus on todettu että ehkäisee syrjäytymistä, ennakoi parempaa taloudellista asemaa aikuisena ja korkeaa koulutusta ja parempia oppimistuloksia.

Komppasin muutamia puheenvuoroja:  

- Ruotsalaistutkimuksen mukaan ekologisesti rakennettu puukerrostalo tuottaa 10 kertaa vähemmän kasvihuonekaasuja kuin samanlainen betonikerrostalo. Saammeko vihdoin vantaalle hirsikouluja tai halpaa ja nopeaa CLT rakentamista? Puurkaentamisesta saisimme hyväi tavoitteita strategiaan.

- Hiilineutraaloistavote 2030 on upea, mutta vaatii toimia. Jotta se voi toimia, se vaatii panostusta koukkoliikenteeseen.

- Keskustelussa nousi esiin ensi vuonna toteutettava vyöhykemalliuudistus. 

- Tämä vaati myös joukkoliikenteen suosion nostamisen. Ilman sitä tavoite ei toteudu. Tämä tarkoittaa Vantaalla mm. sitä että tulevassa vyöhykemallissa laajennetaan B-vyöhykettä vähintäänkin radanvarsille. Nyt Itä-Vantaa ja suurin osa kehärataa jäämässä kalliimpaan vyöhykkeeseen. Mikä asettaa Vantaan elinkeinoelämän ja asuntorakentamisen huonoon kilpailutilanteeseen, ja asukkaille suurempia kustannuksia. Kun Vantaa jaetaan eri vyöhykkeisiin, Itä-Vantaalla lipunhinta Helsinkiin nousee, ja Länsi-Vantaalla laskee. 

Sen sijaan Tasatariffi Espoon, Vantaa, Kauniaisten ja Helsingin sisällä lisäisi joukkoliikenteen käyttöä erittäin tehokkaasti. Tasatariffi on mm. Pariisissa nostanut suosiota sen helppokäyttöisyyden ja ymmärrettävyyden vuoksi. 

- Maailma on muuttunut vuodesta 2010 ja 2011 jolloin selvitettiin vyöhykemallia. On rakennettu kehärata ja valtuustossa ihmiset ovat vaihtuneet. Siksi onkin tärkeää että selvitetään minkä verran maksaisi B-vöyhykkeen laajentaminen. Asiasta ei päätetä tässä budjetissa, emme tiedä edes tiedä mitä se maksaisi. Mutta kukaan tuskiin kannattaa päätöksentekoa ilman tietoa.

Tapani Mäkinen (kok) muistutti, jos yksityinen loeptetaisiin, olisimme pulassa. Keskustelu on ideologista, se on ymmärrettävää. Kukaan ei tarkoita sitä että kumppanuusjärjestelmä pitäisi lopettaa. Vantti on perustamisen jälkeen säästänyt noin 60 miljoonaa. Tämän vuoden budjettiin kirjattiin että Vantin suhde markinoihin arvioidaan. Jos tuotamme kalliimmalla palveluita, ei ole tarkoituksenmukaista niitä tuottaa. Meillä oli rakennusliike Vantaalla, 700 työntekijää, ja iso osa sisäilmaongelmaisista rakennuksista on sen tekemiä. 

Jussi Saramo (vas) muistutti että pohjoismainen hyvinvointivalktio on pitkäjänteisen terveen yritystoiminnan etu. Oikeisto halusi leikata julkisen sektorin kokoa. Mitä se on jos ei ideologiaa. Kotimainen kulutuskysyntä on tarpeen ja menestyvät vientyritykset vaativat toimivan julkisen sektorin. 

Markus Lyyra: käydään mielenkiintoista ideologista keskustelua. Viljanen usko että vantti on tehoton toimija. Helsinki myi vastaavan palmiansa. Kiljunen kertoi julkisen terveydenhuollon kustanunkset ovat hyvät verrattuna yhdysvalvoihin, ja palvelut huipputasolla. Lyyran näkemksen mukaan julkisen sektorin palvelutaso ei ole enää hvällä tasola. Lyyra epäili että kustannustason pitäisi olla korkeammalla.

Kurki (kok) kertoi byrokratiasta jos yksityinen tomija ottaa julkisen asumispalveluyksikön. Tarvitaan lupa valvirasta tai aluehallintaviraststa. Julkinen ei tarvitse lupia. Yksityiselle on valvontaa. Ykstyinen ja julkinen ei ole tasavertaisesssa asemassa. Se ei tarkoita että julkinen sektori olisi huonoa. Moni innokas kehittääj hakeutuu ysktyiselle ja moni palvelu innovaatio on kehitetty. Jos julkiset palvelut nähdään tehokkaina, niin asukkaat valitsisivat sen. 

Kiljunen: Suomen terveysäjrejstelmä on maailman neljänneksi tai viidenneksi paras. Kiljunen luetteli numeerisia faktoja tehokkuudesta ja laadusta, ja lisäsi "Minusta valtuutettu Mäkinen toi huolen siitä että meillä käydään ideologista keskustelua. On virkistävää kuulla miten meille opetetaan miten yritys toimii. Rokkanen totesi että Vantaan kaupunki ei selviä ilman yksityistä yritystoimintaa. Kiljunen on samaa mieltä. Ja tarvitaan myös voittoa tuottamattomia yrityksiä. Meillä on monenlaisia elementtäjä kaikki ovat tarpeen. 

Timo Auvinen: kiitokset ajatuksesta 1000 henkilöä pois mikä tarkoittaa tuhatta työntöntä.

Vaula Norrena komppasi Kanervaa siinä että budjetin isoille paloille pitäisi tehdä jotain: "Tiedättekö että me yritimme tätä monta vuotta. 5 vuotta sitten kun juustohöyläsäästäminen alkoi, pyysimme että sektoreiden väliset kustannukset tutkitaan."

Jari Sainio korosti että tilakeskus otimii hyvin mutta ei ole koskaan sanonut että vantti toimii hyvin.

Säde Tahvanainen muistutti että julkinen terveyden huolto ei ole laatua mitä ennen oli. Eikä 7 miljardin erikoissairaanhoito on laadukasta, perusterveydenhuolto on 4 miljardia euroa.  

Särkeälä puhui logiikasta ja kylmästä oikeistolaisesta hengestä joka johtaa peruskoulujen yksityistämiseen.

Emmi Pajunen huomioi että vaikka salissa on toistuvast on tuotu esiin se että kokoaikaisuus päivähoidossa ei ole pakko, vaan mahdolisuus niin silti täällä yhä uudelleen luodaan kuvaa että yksivuotiaat viettäisitvät päiväkodissa 10 tuntia päivässä.

Oma puheeni yritti palauttaa keskusteluun sisältöä:

Sisäilmakorjaukset - kuten vaikkapa vuotava katto - jää korjaamatta kolmesta syystä: 

 

  1. ei ole aikaa suunnitella korjausta
  2. ei ole väistötiloja lapsille
  3. ei ole rahaa korjata kunnolla poistamalla kosteuden lähteen.

Nämä tulee saada kuntoon.

 

Aivan viimeiseksi muistutin että varhaiskasvatuksen laatu merkitsee. Se onko sijaisia riittävästi vai kikkaillaanko koko talon suhteilla. On hyvä että laskennallisesti puolikkaista lapsista päästään eroon. Jotta kyseessä olisi varhaiskasvatus, ei lasten säilöminen.

Digi investoinnin menoista tai tuloksista ei kukaan maininnut mitään.7 milj e sijoitus vaatii varmasti myös kuluja niin koulutuksen kuin ohjelmistojen kautta.
Edes laitehankintojen päätännästä ei valtuutetuilla ole mitään tietoa saati käyttökokemuksista.
Otatko itse tähän kantaa.

25.11.2017 18:56
Utelias

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.