18.1.2017

Valtuustokysymykseni opetuksesta ja väkivallasta

Opetustoimessa tapahtuu valtavasti. Uudet hienot opetussuunnitelmat, digiloikka, tukiopetuksen ja opetustuntien vähentäminen, 75-oppilaan luokat useammalla opettajalla. Tässä valtuustokysymykseni opetuksesta, väkivallasta sekä plolikliinisestä opetuksesta. On hyvä hetki valtuutetun päivittää, missä mennään, sillä haasteet ovat kovat ja vauhti valtava.

a) Tilasto väkivaltatilanteiden määrästä lienee olemassa, koska sitä seurataan. Onko väkivaltatilanteet saatu vähenemään? Jos ei, mitä aiotaan tehdä?

b) Millaisia haasteita saattaa tulla Hämeenkylän koulun 75 oppilaan luokissa? Onko opettajien kokonaismitoitus myös sairastapauksissa sama kuin pienissä luokissa?

c) Mikä on pätevien sekä epäpätevien opettajien määrä koulukohtaisesti sekä erityisopettajien pätevyys koulukohtaisesti.

d) Onko erityisopettajia riittävästi joka koulussa? Toimenpideohjelman mukaan pitäisi olla yksi erityisopettaja jokaista alkavaa 200 oppilasta kohden.

e) Millaisia haasteita on ollut erityisoppilaiden integraatiossa?

f) Miksi Vantaa on saanut paljon vähemmän "haasteellisen alueen tukea" kuin Espoo? (HS: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/412702-lahes-jokainen-koulu-espoossa-sai-haasteellisen-alueen-tukirahaa-vantaalle-vain-780)

g) Riittääkö kaikille hakijoille paikka polikliiniseen opetukseen? Miten koordinoidaan mopo, jopo, paja, pudokas ja poli? Miten varmistetaan että pajassa haastavien oppilaiden kanssa on paikalla riittävästi erityisopettajia jos yhdestä tulee kiertävä? Millainen turvallisuustilanne on Pajassa?

Opetustoimelta saadaan varmasti asiantunteva vastaus asianmukaisine tilastotietoineen torstain valtuustoinfossa, ja se mitä ei ehdi, myöhemmin. Uskon ammattilaisiin.

Kuva: Pulpetiton luokka Helsingistä. Kuva Eeva Lukkalan kirjoittamasta pulpettittoman luokan kokeilusta.

* * *

Avainsanat: koulu, peruskoulu, opetus, luokkakoko, erityisopetus, pedagokiikka, opetussunnitelma, pisa-testi, koulupudokas, syrjäytyminen.

Varhaiskasvatuksessa pääkaupunkiseudulla 500 pätevän lastentarhanopettajan ja eritysilastentarhanopettajan vaje!

Syy on selvä , palkka 2300€ kuukaudessa...sillä ei pääkaupunkiseudulla pärjää. Työolot vaativat, ei sijaisia ja työpäicät kohtuuttoman pitkät jatkuen suunnittelulla ja valmistelulla kotona.

Toivottavasti varhaiskasvatuksen asiat kiinnostavat...

19.1.2017 8:16
Nimetön

Kyse on arvovalinnoista: joko lasten hyvinvointini ja kehitykseen halutaan panostaa tai sitten ei. Viime aikoina lähinnä jälkimmäistä.

19.1.2017 17:55
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.
Tue vaalikampanjaani
-Pekka Haavisto
"Olen tutustunut Siruun mm. Vihreiden elinkeinopoliittisesa työryhmässä. Siru on vihreän talouden asiantuntija, jolla on näkemystä niin pk-yritysten toimintaedellytysten parantamisesta kuin yhteiskuntamme isoista tulevaisuuden haasteistakin. Hänellä on myös kykyä etsiä toimiva ratkaisuja. Tällaisia päättäjiä Suomi tarvitsee."
-Ville Niinistö
"Tunnen Sirun pitkältä ajalta ja voin suositella häntä lämpimästi mitä vaativimpiin valtiollisiin tehtäviin."
-Heidi Hautala
"Tunnen Sirun hyvin vihreiden puoluehallituksen työstä. Siru olisi erinomainen kansanedustaja, hän toisi eduskuntaan uutta virtaa. Hän on aktiivinen, suorapuheinen ja luova ja hänellä on todella hyvä asiantuntemus ympäristöpolitiikassa."
-Anni Sinnemäki
"Siru on tarmonpesä, jolla on laaja asiantuntemus ja kyky keksiä luovia ratkaisuja."
-Satu Hassi
18.1.2017

Valtuustokysymykseni opetuksesta ja väkivallasta

Opetustoimessa tapahtuu valtavasti. Uudet hienot opetussuunnitelmat, digiloikka, tukiopetuksen ja opetustuntien vähentäminen, 75-oppilaan luokat useammalla opettajalla. Tässä valtuustokysymykseni opetuksesta, väkivallasta sekä plolikliinisestä opetuksesta. On hyvä hetki valtuutetun päivittää, missä mennään, sillä haasteet ovat kovat ja vauhti valtava.

a) Tilasto väkivaltatilanteiden määrästä lienee olemassa, koska sitä seurataan. Onko väkivaltatilanteet saatu vähenemään? Jos ei, mitä aiotaan tehdä?

b) Millaisia haasteita saattaa tulla Hämeenkylän koulun 75 oppilaan luokissa? Onko opettajien kokonaismitoitus myös sairastapauksissa sama kuin pienissä luokissa?

c) Mikä on pätevien sekä epäpätevien opettajien määrä koulukohtaisesti sekä erityisopettajien pätevyys koulukohtaisesti.

d) Onko erityisopettajia riittävästi joka koulussa? Toimenpideohjelman mukaan pitäisi olla yksi erityisopettaja jokaista alkavaa 200 oppilasta kohden.

e) Millaisia haasteita on ollut erityisoppilaiden integraatiossa?

f) Miksi Vantaa on saanut paljon vähemmän "haasteellisen alueen tukea" kuin Espoo? (HS: http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/412702-lahes-jokainen-koulu-espoossa-sai-haasteellisen-alueen-tukirahaa-vantaalle-vain-780)

g) Riittääkö kaikille hakijoille paikka polikliiniseen opetukseen? Miten koordinoidaan mopo, jopo, paja, pudokas ja poli? Miten varmistetaan että pajassa haastavien oppilaiden kanssa on paikalla riittävästi erityisopettajia jos yhdestä tulee kiertävä? Millainen turvallisuustilanne on Pajassa?

Opetustoimelta saadaan varmasti asiantunteva vastaus asianmukaisine tilastotietoineen torstain valtuustoinfossa, ja se mitä ei ehdi, myöhemmin. Uskon ammattilaisiin.

Kuva: Pulpetiton luokka Helsingistä. Kuva Eeva Lukkalan kirjoittamasta pulpettittoman luokan kokeilusta.

* * *

Avainsanat: koulu, peruskoulu, opetus, luokkakoko, erityisopetus, pedagokiikka, opetussunnitelma, pisa-testi, koulupudokas, syrjäytyminen.

Varhaiskasvatuksessa pääkaupunkiseudulla 500 pätevän lastentarhanopettajan ja eritysilastentarhanopettajan vaje!

Syy on selvä , palkka 2300€ kuukaudessa...sillä ei pääkaupunkiseudulla pärjää. Työolot vaativat, ei sijaisia ja työpäicät kohtuuttoman pitkät jatkuen suunnittelulla ja valmistelulla kotona.

Toivottavasti varhaiskasvatuksen asiat kiinnostavat...

19.1.2017 8:16
Nimetön

Kyse on arvovalinnoista: joko lasten hyvinvointini ja kehitykseen halutaan panostaa tai sitten ei. Viime aikoina lähinnä jälkimmäistä.

19.1.2017 17:55
Sirpa Kauppinen

Kirjoita uusi kommentti

CAPTCHA
Tällä kysymyksellä vähennän roskapostia.