Poliitikoiden palkkionkorotus, lasten tasa-arvo, yhtiöiden avoimuus ja Kaivokselan kaava maanantain valtuustossa
Valtuusto äänestää poliitikkojen palkkioista maanantaina. Vantaa ei tee lapsivaikutusten arviointia mistään. Yhtiöiden avoimuudesta tehtiin jo toinen aloite 2013 tekemäni jälkeen. Vieläkään aika ei ole kypsä avata päätöksentekoa julkiseksi, vaikka sama aloite sai eduskunnassa laajan kannatuksen. Ruotsissa kuntien omistamat yhtiöit toimivat julkisuuslain periaatteiden mukaisesti.
Poliittisen johdon palkkiot
Vaikka itse vastusta poliitikkojen kuukausipalkkioita ja puoluetuen kasvattamista, vihreissä on myös korotusten kannattajia. Palkkiota ei ole korotettu kahdeksaan vuoteen. Korotus on jopa 40 prosenttia.
Vastustan palkkioiden korotuksia, koska
- Sote- ja maakuntauudistukessa kaupungin tehtävät ja vastuut vähenevät jolloin kaupungin johdon palkkioita ja määrää pitäisi pikemminkin vähentää. Se ei tietenkään ole mahdollista kaupungin johdossa, mutta ei ole aika ainakaan lisätä palkkioita. Tai johtoa.
- Kun kaikesta säästetään, pitäisi säästää myös hallinnossa, ei lisätä luottamushenkilöhallinnon kuluja. Kuvittelin alunperin, että aluetoimikuntien lakkautuksella ja luottamushenkilöelinten pienentämisellä saadaan säästöjä. Se ei kuitenkaan käy puolueille, että palkkiot pienenisivät vaikka kaikesta muusta leikattaisiin.
- Kuntatyöntekijöiden palkat laskevat kiky-sopimuksen johdosta.
- Pari kuukausipalkallista johtajaa lisää SDP:stä tai Kokoomukesta käytännössä vahvistaa virkamiesten valtaa, sillä kaksi suurinta ovat tukeneet yksisilmäisesti omia poliittisesti valittuja virkamiehiään. Muiden puolueiden ääni jäisi suhteellisesti yhä vähäisemmäksi. Palkallinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja on eri asia kuin laajaa kansan luottamusta nauttiva pormestari, mitä vihreät ovat ajaneet.
- Jotta kertaluonteisilta palkkioiden roimakorotuksilta vältyttäisiin, palkkiot olisi mahdollista sitoa indeksiin.
- En usko rahan lisäävän asioihin paneutumista. Motivaatio työhön tulee vaikuttamisesta. Sen sijaan kuukausipalkalliset poliittiset husaarit passivoittavat edelleen omia ryhmiään. Ryhmäkuri sekä kokemus siitä että ei voi vaikuttaa laskee motivaatiota paneutua asioihin.
- Onko korotuksille syytä? Ovatko poliitikot onnistuneet toiminnassaan? Onko talous vahva? Eivät ole.
- Esityksen mukaan myös puolueiden tukea kasvatetaan, mikä ei ole mielekästä.
Asiasta äänestään valtuustossa.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma: kaupunki unohtaa lasten yhdenvertaisuuden
Kysyin valtuustoinfossa miten nähdään lapsivaikutusten arvioinnin tukevan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden lisääntymistä? Vantaalla on tehty paljon lapsiin liittyviä päätöksiä, joiden lapsivaikutuksia ei ole ainakaan päättäjille esitelty, kuten varhaiskasvatuksen rajaus ja lastensuojelun resurssipulan jatkaminen.
Vantaa ei kuitenkaan ole tehnyt lapsivaikutusten arvointia yhdessäkään päätöksessä. Tämä on johdon linjaus. Lasten yhdenvertaisuus toteutuu vain jos syrjäytymistä ehkäistään tehokkaasti.
Syrjäytymisen ehkäisyn keinot ovat
- Laadukas varhaiskasvatus kaikille. Nyt varhaiskasvatusoikeutta rajattu, eikä edes kielen oppimisen vuoksi saa kuin 5 viikkotuntia lisää. Vantaa säästää sillä, että työttömien lapsille ei tarjota aamupuuroa.
- Varhainen perheiden tuki sekä hyvä lapsiperheiden kotipalvelu. Nyt perheiden kotipalvelun resurssit eivät riitä kaikille edes ostopalvelun avulla, vaikka lain mukaan pitäisi taata sen saatavuus.
- Hyvä peruskoulu kaikille. Nyt tukiopetusta on vähennetty, ryhmäkokoja kasvatettu ja opetustuntimääriä leikattu.
- Hyvä lastensuojelu. Nyt resurssipula on huutava, edes lakia ei täytetä. Lastensuojelutyöntekijällä voi olla jopa 70 asiakasta vaikka suositus on 30 tai 40, parisataa lastensuojelusuunnitelmia on tekemättä eikä kaikkia lapsia ehditä edes tapaamaan. Työntekijöiden vaihtuvuus on suuri koska työtaakka on monelle kestämätön.
Vantaalla ei päätöksiä tarkastella lasten tai lapsiryhmien kannalta. Useat säästöt kaatuvat samojen lasten niskaan. Tämän vuoksi tein keväällä aloitteen syrjäytymisen ehkäiysin tehokkaiden keinojen kartoittamisesta ennen budjettikäsittelyä. Aloitetta ei käsitelty lakisääteisessä ajassa.
- Aloitteeseen lasten eriarvoisuuden vähentämiseksi ei ole vastattu ajoissa. http://www.sirpakauppinen.fi/node/982
Yhtiöiden avoimuus
Antero Eerola (vas) teki saman aloitteen kuin minä vuonna 2013 eli kaupunkin omistamien yhtiöiden päätöksenteon avaamiseksi julkiseksi. 2013 jäkeen on tullut esiin mm. Kehäyhtiöihin liittyvä kirjanpitorikokset sekä rakentamiseen liittyvää korruptiota.
Yhtiöiden suljettuun hallintoon on helppo piilottaa hyväveliverkoston suosimista kilpailuttamattomuudella, hallituksen tuhlailevia matkoja ja korruptiota. Näin todetaan myös Rakentamisen musta kirja - Rötösherroja ja kartellinsolmijoita -kirjassa (2016), missä Vantaa on hyvin edustettuna.
- Aloitteeni avoimuuden parantamiseksi kaupunkikonsernissa 2013: http://www.sirpakauppinen.fi/node/835
Kaivokselan kaava
Nykyisen työpaikka-alue muutetaan 5000 asukkaan asuinalueeksi. Uusi asuinalue tukeutuu joukkoliikenteen runkolinjaan ja muodostaa yhdessä Helsingin Kuninkaantammen kanssa yhtenäisen kokonaisuuden, joka rakentuu reunustamaan keskuspuiston länsireunaa.
Aloite paperittomien terveydenhuollosta
Vihreä ryhmä tekee aloitteen paperittomien terveyveydenhuollosta. Sama aloite on ollut myös Helsingissä ja Espoossa.
Koko lista:
Kuulen mielelläni kommentteja ja lisätietoja asioista.
On kyllä melko kummallista edes ehdottaa palkkioiden korotusta kaiken kurjistamisen aikana.
Paperittomille ei pidä antaa mitää tukea vaan saattaa pois maasta. Eihän kielteisellä päätöksellä ole muuten mitään virkaa. Lopettaa pallottelu luukulta toiselle.
Kirjoita uusi kommentti